Det sier Frode Pedersen i Redningsselskapet. Han er klar på at dagens regelverk for å ta båtførerprøven må endres.

- Svakheten ligger i pensumet til båtførerprøven. Så lenge det ikke er knyttet en praktisk del til utdanningen blir det for lett å ta det. Hadde det vært en praktisk sjekk til båtførerprøven ville man forholde seg annerledes, mener Pedersen.

Kompetansegrep

Fra 2010 ble det vedtatt at alle som er født etter 1980 må ha båtførerbevis for å føre båt. Beviset får man ved å avlegge en teoriprøve. Praksis er ikke nødvendig.

Er du derimot født før 1980 trenger du ikke annet enn redningsvest for å føre en båt. Det er ikke noe krav til forkunnskaper i hele tatt.

Fem år etter at de nye reglene til båtførerprøven ble innført utfordrer nå Pedersen Sjøfartsdirektoratet

- Det er på tide at man tar kompetansegrep. Båtene blir større, farten blir høyere og det blir flere båter på sjøen. Ved å ta en praktisk del med en kvalifisert instruktør vil båtførere forholde seg annerledes. En 16-åring må ha mopedlappen for å kjøre moped på veien, og da må kompetansen høynes for båtførere også.  Nå kan alle over 16 som har bestått båtførerprøven, eller de som er eldre enn 35 år, kjøre en 14 meter lang båt med 1000 hestekrefter uten at det krever masse kompetanse, sier han.

Snittalder 54 år

90 prosent av de som drukner på sjøen er ifølge Pedersen mellom 40 og 70 år. I løpet av fjoråret mistet 36 personer livet i forbindelse med bruk av fritidsbåter, åtte flere enn 2014. Menn er overrepresentert, og de forulykkede hadde i fjor en snittalder på 54 år.

Som tidligere år, preger mennene statistikken over personer som mistet livet i fritidsbåtulykker i Norge i fjor. Særlig er godt voksne menn overrepresenterte, da de forulykkede har en snittalder på 54 år.

- De yngste er mye flinkere enn oss eldre til å ta ansvar på sjøen, fastslår Pedersen.

Alle må ta prøven

Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus er først og fremst opptatt av at alle tar båtførerprøven, uansett alder.

- Vi har tidligere sagt at den bør evalueres etter fem år, og vi står på det. Men bestillingen må komme fra nærings- og fiskeridepartementet først. Samtidig er det viktig å si at vi har gjort noen endringer, og reviderte pensumet i fjor med større vekt på sikkerhet og elektroniske hjelpemidler, sier han.

- Kan det bli aktuelt å få en praktisk del i prøven?

- Det, sammen med flere aspekter, er naturlig å se på i en evaluering. Blant annet må vi vurdere om alle må ta prøven uansett alder, sier Aarhus.

Han vil ikke anslå når en eventuell evaluering starter, men registrerer med bekymring at færre og færre eldre tar båtførerprøven etter lovendringen.

Økt interesse, men...

Av de som tok prøven det siste året var kun ti prosent født før 1980. Før loven kom var det 40 prosent. Dette ifølge Norsk test, som har ansvaret for gjennomføringen av båtførerprøven.

- Det er generelt økt interesse de siste årene for båtførerprøven, men det er en klar tendens at de eldre dropper å ta den. Kvinneandelen er økende, men fortsatt er det bare 30 prosent totalt sett som tar den, sier Bernt Nilsen, administrerende direktør i Norsk Test.

Liker ikke bestått-garanti

Han ser at de som tar helgekursene har en høyere strykprosent, enn de som strekker kurset over tid.

- Det er viktig at man tar kurs som passer for seg selv, helgekurs passer kanskje ikke om du ikke har noe kunnskap fra før. En del reklamerer med såkalt bestått-garanti, men det liker vi ikke. Det betyr at du kan ta kurset helt til du består, og gjerne tusen ganger. For oss er det viktig med kvalitet på kursene, og kvalitet på gjennomføringen. Det er lurt å bruke lenger tid, slik er det med all opplæring, sier Nilsen.

Opp i sør, ned i nord

I Sør-Trøndelag tok 1104 personer båtførerprøven  i 2015 mot 756 i 2014. I Nord-Trøndelag gikk antallet ned fra 229 til 225. I landet som helhet var det i fjor 21 264 som tok båtførerprøven. Det er en stor økning fra 2014 før hvor det var 17 809.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus. Foto: Torbein K. Gamst/Sjøfartsdirektoratet
Bernt Nilsen, administrerende direktør i Norsk Test. Foto: Privat