Mastergrad eller ikke, det er spørsmålet

Årets ferske lærerstudenter er de siste som ikke trenger mastergrad for å bli lærer i grunnskolen. Mange har likevel planer om å ta master.

Stian Solbakken er lærerstudent og regner med å ta mastergrad i engelsk.  

Saken oppdateres.

NTNU kan bli den eneste lærerutdanningen der det er mulig å ta mastergrad i samtilige skolefag. Neste år blir lærerutdanningen femårig. Men fremdeles kan studentene velge om de vil ta en mastergrad eller ikke.

Marthe Værnes Moen

Marthe Wærnes Moen 

- Jeg har ikke tenkt å ta master. I stedet ser jeg for meg at jeg skal ta et ekstra fordypningsfag det femte året slik at jeg blir adjunkt med opprykk. Jeg har ikke tenkt så mye på det, men tror kanskje det er bedre med fordypning enn med master. Det betyr at jeg kan undervise i flere fag. Siden jeg utdanner meg til grunnskolelærer for 1.- 7 trinn tror jeg det er bra å være fleksibel. Det vil også være attraktivt på mindre skoler.

LES OGSÅ: Krever ekstra innsats for å rekruttere lærerstudenter

Stian Solbakken

Stian Solbakken. 

- Det høres helt perfekt ut at NTNU planlegger å lage masterprogram i alle skolefag. Selv har jeg lyst på master i engelsk, og det kan jeg ta i dag også. Jeg går dette studiet fordi jeg vil bli lærer, og skolene verdsetter folk med lærerutdanning.

LES OGSÅ: Mattelæreren må ha utdanning i matte

Birgitte Remøy Aune

Birgitte Remøy Aune  Foto: LEIKNY KRISTINE HAVIK SKJÆRSETH

- Jeg har lyst til å ta master i spesialpedagogikk. Det har de her allerede. Jeg vil ta spesialpedagogikk fordi pedagogikk er det gøyeste og mest interessante vi har.

LES OGSÅ KRONIKKEN: La lærerne gjøre karriere i klasserommet

Marte Bekkevoll

Marte Bekkevoll 

- Jeg tror det lønner seg å ha mastergrad. Vi kommer til å stå sterkere med enn uten når vi søker jobb. Men jeg har hørt både fordeler og ulemper. Det koster mer for skolen, særlig i barnetrinnet. Selv har jeg lyst på mastergrad i spesialpedagogikk og håper at det kan kombineres med å være kontaktlærer.

På forsiden nå