Foreslår å inndra kjøretøyet til ruskjørere med høy promille

Actis vil også at de som blir dømt for ruskjøring, skal gjennomgå et kurs om rusmidler og trafikk før de får lappen tilbake.

Åse Hermanstad (18) døde i en kollisjon med en ruskjører på Frøya i 2010. Bilvraket som hun satt i ble brukt i en vandreutstilling «Avbestill trafikkulykken» som Trygg Trafikk reiste rundt med. Her er det elever ved Selbu som fikk seg en tankevekker. 

Saken oppdateres.

- Fyllekjøring er et stort problem i Norge. Det er en stor trussel for både den som kjører og for alle andre medtrafikanter, sier generalsekretær Mina Gerhardsen i Actis – Rusfeltets samarbeidsorgan – til Adresseavisen.

SE INFOGRAFIKK: Flest ruskjørere tas på lørdager

- Lærer ingenting

Folkehelseinstituttet antyder at det kjøres 140 000 kjøreturer i ruspåvirket tilstand hver dag i Norge. På kongressen til Actis 10. april vil det bli lansert flere konkrete forslag for å få ned den dystre statistikken.

Gerhardsen forteller at et mediesøk i Retriever viser at det er over 1200 promillekjøringer som er omtalt i media hittil i år.

- Det er mange som ikke lærer noe som helst av å bli dømt for ruskjøring, og dermed må vi se på enda strengere reaksjoner, sier hun.

- Beslaglegge bilen

Da Adresseavisen gikk gjennom alle ruskjøringsdommene i de trønderske tingrettene for 2014 viste det seg at 23 prosent av de dømte var enten tidligere dømt for ruskjøring eller var tatt for flere ruskjøringer da de ble dømt.

I Danmark strammet man inn regelverk og sanksjoner i 2014. Myndighetene sier at de allerede ser positive resultat av tiltakene.

- Dersom man kjører med høy promille eller blir tatt for ruskjøring flere ganger, bør bilen bli beslaglagt eller så må det installeres alkolås. Dette har vært ett av tiltakene som har fungert i Danmark, sier Gerhardsen.

LES MER: Én av tre gutter på Frøya har fyllekjørt (PLUSS)

- Potensielt drapsvåpen

Hun forteller at dette konkrete forslaget vil være en del av ny alkoholpolitisk plattform som skal behandles på kongressen i april.

- Det hjelper ikke nødvendigvis å ta førerkortet. Det betyr ikke at de slutter å kjøre. Vi har forståelse for at det er et radikalt forslag, men vi vil ha disse farlige sjåførene vekk fra veien, sier hun.

- Ved å ta bilen til en person som kjører med høy promille vil myndighetene i ytterste konsekvens beslaglegge et potensielt drapsvåpen. Inndragning er ikke ukjent i norsk rettspraksis, legger hun til.

LES MER: Tror det er store mørketall på ruskjøring på bygda

- Må utvikle kurs

Men det kan ikke bare være sanksjoner, det må også være holdningsskapende arbeid. Kunnskap om risikoen ved alkohol- og ruspåvirkning i trafikken må inn i trafikkopplæringen, mener Actis. De ønsker også at domfelte må gjennomgå et obligatorisk kurs om rusmidler og trafikk.

- Offentlige myndigheter må utvikle et slikt kurs, inspirert av kurset «Alkohol, narko og trafik» som man har i Danmark, sier Gerhardsen.

- Hva er årsaken til at nordmenn ruskjører?

- Det er en kulturutfordring. Det er aksept for å gjøre det. Vi trenger at flere folk sier «nei, få nøkkelen», mener Gerhardsen.

LES MER: Kjørte med dødelige promiller på trønderske veier

- Alkolås hos alle

Generalsekretær Elisabeth Fjellvang Kristoffersen i MA (tidligere Motorførernes Avholdsforbund) er enig med Gerhardsen at det må hardere lut til for å få bukt med problemet.

- Alkolås for promilledømte i stedet for at de mister sertifikatet har med god effekt blitt brukt som del av straffereaksjonen i flere land. Dette er en ordning som ikke bare bør omfatte «verstingene», men nær sagt alle som ellers ville mistet sertifikatet for en periode, sier hun i en pressemelding.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.

Generalsekretær Mina Gerhardsen i Actis - Rusfeltets samarbeidsorgan mener Norge bør innføre inndragelse av kjøretøyet dersom ruskjøreren hadde høy promille eller er en gjenganger. 

Generalsekretær Mina Gerhardsen i Actis - Rusfeltets samarbeidsorgan mener Norge bør innføre inndragelse av kjøretøyet dersom ruskjøreren hadde høy promille eller er en gjenganger. 

På forsiden nå