DNB etablerte selskap i skatteparadis for norske kunder

I nesten ti år organiserte DNB i Luxembourg postboksselskaper på Seychellene for kundene sine, avslører Aftenposten. DNB angrer på praksisen.

Opplysningene om DNBs kunder i skatteparadis fremkommer i interne dokumenter fra advokatfirmaet Mossack Fonseca som den tyske avisen Süddeutsche Zeitung har fått tilgang til.   Foto: cci, Adresseavisen

Saken oppdateres.

DNB i Luxembourg opprettet og administrerte 36 firmaer på Seychellene registrert på 45 norske kunder i årene 2006 til 2015, skriver Aftenposten.

DNB angrer på praksisen, og bestrider ikke de faktiske forholdene avisen avslører.

– Det å bli assosiert med den typen virksomhet, er langt, langt utenfor vår toleransegrense, sier konserndirektør Tom Rathke, i DNB private banking til Aftenposten.

Leide inn stråmenn

Ifølge Aftenpostens opplysninger hadde selskapene bankkonto hos DNB Luxembourg. Samtidig leide banken inn stråmenn fra det Panama-baserte advokatfirmaet Mossack Fonseca som styremedlemmer.

Dermed ble de reelle eierne skjult. Likevel var dette organisert på en måte som gjorde at DNBs kunder hadde herredømme over pengene i selskapene.

Aftenposten har ikke grunnlag for å hevde at DNB eller kundene har brutt lover i Norge, Luxembourg eller Seychellene.

– Vi skulle ikke ha gjort dette for norske skatteytere. Ikke fordi kundene har gjort noe feil, men fordi konstruksjonen kunne brukes til å skjule formuer og inntekter i utlandet. Det tar vi selvkritikk på. Det skulle vi ikke ha gjort, sier Rathke.

Delte dokumenter

Opplysningene om DNBs kunder i skatteparadis fremkommer i interne dokumenter fra advokatfirmaet Mossack Fonseca som den tyske avisen Süddeutsche Zeitung har fått tilgang til.

Dokumentene er delt med stiftelsen The International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) og over 100 andre medieorganisasjoner.

Aftenposten er eneste norske mediehus som har tilgang på lekkasjen.

DNB: – Skulle ikke etablert Seychellene-selskaper

DNBs datterselskap DNB Luxembourg bisto i perioden 2006-2010 rundt 40 kunder med å opprette selskap på Seychellene. – Det burde vi ikke ha gjort. Med dagens interne regelverk ville det ikke skjedd, sier konsernsjef Rune Bjerke.

– Det er kundenes ansvar å rapportere egne midler til skattemyndighetene. Likevel mener vi at vi ikke burde ha medvirket til å etablere disse selskapene. Ikke fordi kundene har gjort noe galt, men fordi strukturene kunne misbrukes til å unndra skatt, sier Bjerke i en pressemelding søndag kveld.

Ut fra den informasjonen som foreligger har DNB ikke brutt lover eller forskrifter i denne saken, hevder banken.

Lovlig, men ikke riktig

Likevel beklager de at «denne begrensede virksomheten» i DNB Luxembourg ikke ble oppdaget og avsluttet tidligere.

– At det var lovlig å opprette denne typen selskaper betyr likevel ikke at det var riktig av oss å gjøre det for disse kundene. DNBs advokater har satt i gang en grundig undersøkelse av alle sider ved saken. Styret får en redegjørelse når disse undersøkelsene er ferdige, fortsetter Bjerke.

Avsluttet kapittel

DNB har et helt annet regelverk på dette området i dag enn for ti år siden, og interne retningslinjer slår fast at banken ikke skal drive med skatterådgivning.

Det har også kommet ny og strengere internasjonal og nasjonal regulering i kjølvannet av finanskrisen.

– I dag er det samme rapporteringsstandard for banker i Luxembourg som for andre europeiske banker. Fra 1. januar 2016 rapporterer DNB Luxembourg alle tall for personer og selskaper med skatteplikt til Norge til norske skattemyndigheter.

– Dette er et avsluttet kapittel ved vår virksomhet i Luxembourg. Men vi skulle vært disse sakene foruten, sier DNB-sjefen.

På forsiden nå