- Det det verste som kan skje er å miste rotoren

- Hvis det er riktig at rotoren har falt av, er det av det verste som kan skje, sierTony Kråkenes, sikkerhetsforsker ved Sintef.

Pilotene har ingenting å hjelpe seg med hvis helikopteret mister rotoren, sier sikkerhetsforsker Tony Kråkenes (innfelt) ved Sintef.  Foto: Scanpix

Saken oppdateres.

- Hvis du mister rotoren, faller maskinen ukontrollert. Har maskinen en del høyde da, er det fatalt. Norne-ulykken i 1997 der 12 omkom skyldtes at rotoren løsnet. På britisk sektor i 2009 styrtet et Superpuma helikopter, også etter at rotoren løsnet, forteller Tony Kråkenes.

LES OGSÅ: Nitten personer omkommet i helikopterulykker de siste 10 årene

Ifølge forskeren var årsaken et tretthetsbrudd i girboksen på den britiske maskinen. Alle 16 om bord omkom.

Helikopteret som har styrtet ved Turøy ved Sotra tilhører CHC Helikopterservice og var på vei  til Flesland fra Gullfaks B-feltet. Deler av skroget skal ligge under vann. Statoil har satt helikoptre av samme type midlertidig på bakken.

LES OGSÅ: Ble satt på bakken etter nødlandinger

Stor brannsrisiko

- Dette er et Superpuma EC 225, som er av en annen type enn det som havarerte på britisk side, sier Kråkenes. Han er ikke overrasket over at helikopteret skal ha begynte å brenne i styrten.

- Det er stor risiko for brann hvis helikopteret treffer bakken. Sjansene er større for å klare seg hvis man kan  lande i sjøen.

Etter ulykken i 1997 ble det innført overvåkningssystemer av tekniske parametre på helikopteret for å unngå å miste rotoren. Målet var å oppdage tidlige signaler på vibrasjoner, forteller Tony Kråkenes.

På forsiden nå