Helikopteret fikk ny girboks 17. januar 2016 og nytt rotorhode 27. mars i år, opplyser Luftfartstilsynet.

VG skriver at helikopteret fikk utsatt service to ganger i 2015. Først fikk helikopteret utvidet flytid fra 2.200 timer til 2.300 timer, deretter fikk det ytterligere en utvidelse, til totalt 2.400 timer.

– Delen som gangtidsutvidelsen omhandlet, ble så byttet, skriver juridisk seniorrådgiver Hege Aalstad i Luftfartstilsynet i en epost til VG.

– Jeg kan bekrefte at det konkrete helikopteret har fått utsatt service. Det er riktig at det ble søkt om såkalt gangtidsutvidelse i 2015, sier Aalstad.

Luftfartstilsynet skriver også at de hadde forrige tilsyn med CHC Helikopter Service sine verksteder i Bergen i september 2015. Da ble det ikke avdekket noe uvanlig, og heller ikke unormalt mange avvik.

Luftfartstilsynet vil nå undersøke hvorfor CHC Helikopter Service ba om utsettelse, ifølge VG. Administrerende direktør Arne Roland i CHC sier de ikke har noen indikasjon på at manglende eller utsatt vedlikehold er relevant.

– Vi har et overvåkingssystem mellom hver flygning, hvor det ikke har vært noen funn, sier Roland.

Luftfartstilsynet har innført et midlertidig flyforbud for helikoptre av denne typen, i påvente av videre undersøkelser. Dette dreier seg om et 20-talls helikoptre.