Flyselskapet lar sjelden en sjanse gå fra seg til å fremheve at de har en flåte med nye fly, skriver Aftenposten.no

Det samme kan man ikke si om vikarflyene selskapet har klart å hente inn denne sommeren.

Ikke bare er de mye mindre enn den vanlige flytypen de bruker, de er også svært godt brukt. Produksjonen av disse flyene ble stanset i 1998 etter at Fokker-fabrikken gikk konkurs, skriver det danske reisenettstedet Check-in.dk.

Pilot- og flymangel

De som reiser mellom Oslo og Bergen vil støte på det tyske selskapet Avantair, mens de som flyr til Stavanger støter på det rumenske selskapet Carpatair.

De som flyr mellom Oslo og Trondheim kan bli fløyet av nederlandske selskapet Denim air.

Det er selskapets fly- og pilotmangel denne sommeren som gjør at Norwegian må leie inn fly fra en rekke selskapet i Europa for å få ruteprogrammet til å gå opp.

Selskapets tyngste ruter

Det siste påfyllet kommer fra tre selskaper som operer med flytypen Fokker 100, som tar rundt 100 passasjerer – i motsetning til Norwegians vanlige flytype Boeing 737-800 som har plass til 186/189 reisende.

De gamle Fokker-flyene settes inn på selskapets i særklasse mest trafikkerte ruter – mellom Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier til nettstedet at bakgrunnen for at de må leie inn fly med mannskap er mangel på egen kapasitet.

Fly fra Litauen og Slovakia

Leien av Fokker 100-flyene kommer i tillegg til en rekke andre selskaper som flyr for Norwegian på flere av utenriksrutene.

De som reiser på Europa-rutene kan risikere å støte på innleid materiell fra flyselskap som Tina Airways fra England, DOT LT fra Litauen og slovakiske Air Explore.