Klagehjelp er et konsulentfirma i Haugesund som spesialiserer seg på å sende ut klager på vegne av forbrukerne mot betaling. Firmaet var senest i vinden for et års tid siden da administrerende direktør i Finansklagenemda gikk hardt ut mot praksisen gjennom nettavisen E24.

Dieselgate

Nå har de startet aksjonen «Dieselgate», med sikte på å skaffe norske kunder som har blitt påvirket av dieseljukset Volkswagen ble avslørt for i 2015. På sine nettsider skriver de at amerikanske og kanadiske kunder har mottatt kompensasjon fra Volkswagen, og at dette også kan være aktuelt for norske kunder.

- Vi mener det er grunnlag for å ta dette videre og prøve å få en kompensasjon, sier nestleder i Klagehjelp, Cato Sivertsen.

- Noen klagesaker vi har kommer fra kunder, mens andre kommer av at vi ser en mulighet for at forbrukerne kan få noe igjen. Det er dette som har skjedd denne gangen, og da tar vi kontakt med potensielle kunder.

Ringer kundene

Kundene finner de gjennom lister over Volkswagen-eiere som er tilgjengelige for offentligheten. Klagehjelp ringer nå rundt til alle som har registrert de biltypene som er påvirket av skandalen for å høre om de kan være interessert i å være med i søksmålet.

Volkswagen-eier Eva Tobiassen fra Trøndelag er en av de som har blitt ringt opp av Klagehjelp, men hun var ikke interessert i å være med på et søksmål.

- Dette har jeg ikke trua på, sier hun.

- Det er så mange som ringer rundt, så man vet ikke hva man kommer over, men jeg tror ikke dette er en seriøs organisasjon. Hadde det vært forbrukermyndighetene kunne jeg kanskje vurdert det, men ikke denne gangen.

Ifølge nettsiden til Klagehjelp har 589 nordmenn meldt seg på aksjonen.

Ingen juridisk kompetanse

Forbrukerrådet har siden oppstart i 2013 vært kritiske til Klagehjelps fremgangsmåter og verdien av tjenestene de tilbyr. Årsaken har vært at Klagehjelp AS mangler juridisk kompetanse. Sivertsen mener at dette var startvansker i et nyoppstartet firma, og at de har utviklet seg siden det.

- Vi kom litt i vinden i starten av prosjektet. Jurister mente at måten vi hadde hjulpet folk på kunne oppfattes som om vi drev med juridisk rådgivning, noe vi ikke hadde noen forutsetning for å drive med. Verken vi eller våre advokater mener denne kritikken er rettmessig, og også Forbrukerrådet har innsett at dette er i gråsonen, og at de ikke kan bruke det mot oss.

- Vi er glade for at folk finner feil ved oss, for da kan vi utvikle konseptet tild et bedre.

Sivertsen forteller seg at de holder seg til regelverket, og at det generelt er behov for private aktører på dette området.

- Forbrukerrådet har foreløpig ikke nevnt at de skal gjøre noe for å hjelpe VW kunder å få erstatning. Vi mener ikke det er riktig, fordi dette er rett og slett en svindelsak. Det er mange som kan ha krav på kompensasjon, men på grunn av lovverket kan det hende de ikke vet det selv.

- Hvordan Dieselgate kan vi ikke vite nå, men vi mener måten vi gjør det på er den beste muligheten noen i Norge kan få til å få i en slik situasjon, sier Sivertsen.

Utvider

Klagehjelp er et firma med 35 ansatte ved hovedkontoret i Haugesund. I disse dager er de i ferd med å utvide over landegrenser.

- Vi holder for tiden på med oppstart i England. Det er et stort behov der borte, sier Sivertsen.

- Vi vil sette i gang en type Dieselgate der også, så sant det ikke er noen andre som har begynt å dominere dette markedet der. Det er potensiale for å hjelpe hele Skandinavia, og muligens hele Europa, avslutter han.