Undersøkelsen som Høgskolen i Hedmark har gjennomført i Kristiansand kommune i 2013 og 2015, viser en tydelig forskjell på jenter og gutter i skolen, melder NRK. Mange av guttene blir hengende etter – så mange som én av fem mange steder.

Hovedområder

Professor Thomas Nordahl har kartlagt elever fra første til tiende klasse i sørlandsbyen. Hovedfunnene er at guttene scorer lavere enn jentene på en rekke hovedområder som faglige prestasjoner, sosial kompetanse og motivasjon og arbeidsinnsats.

Funnene viser at det er spesielt i fagene norsk og engelsk guttene er dårligere. Nordahl mener funnene fra Kristiansand er representative for hele landet.

– Jeg tror vi kan trekke den slutningen at denne kommunen er så stor at resultatene viser hvordan gutter og jenter har det i norsk skole. Vi har også funnet noe av det samme i tidligere undersøkelser der andre kommuner i Norge har vært med, sier han.

Internasjonal trend

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sier undersøkelsen peker på helt sentrale problemstillinger.

– Det ene er at vi ikke kan gi slipp på noen barn før de har lært de helt grunnleggende tingene som å lese, skrive og regne, sier han og lover at det i en ny endring av innholdet i læreplanen vil bli gitt nytt rom for elever å gå i dybden på fagene.

Han viser til at trenden med at gutter sakker akterut sammenlignet med jentene er internasjonal, og at man ikke helt vet hvorfor.