– Vi synes det er positivt at flere flyselskaper viser interesse. Beslutning om tildeling vil skje i løpet av høsten, sier statssekretær Tom Cato Karlsen i Samferdselsdepartementet.

Flyselskap i alle EØS-land er invitert til å levere tilbud på drift av til sammen 13 ruteområder i Nord-Norge for perioden 1. april 2017 til 31. mars 2022.

Bak FlyViking står den tidligere Widerøe-piloten Ola Giæver. Han sier til NRK at selskapet har levert tilbud på kortbanerutene i Finnmark og Lofoten. Giæver har hatt tett kontakt med eieren av Danish Air Transport.

– Dersom Danish Air og FlyViking får et anbud, kommer vi til å inngå et samarbeid på teknisk side, sier gründeren.

Widerøes kommunikasjonsdirektør Silje Brandvold sier at selskapet er trygge på at de har levert et konkurransedyktig tilbud.

– Vi har hatt både to og tre konkurrenter ved tidligere anbudsrunder, men vi har vunnet. Widerøe har kontor i Nord-Norge, og landsdelen er et viktig markedsområde for oss. Den utgjør 40 prosent av vår virksomhet, sier hun til NRK.

De aktuelle ruteområdene er:

Ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest og Alta.

Hasvik – Tromsø v.v., Hasvik – Hammerfest v.v. og Sørkjosen – Tromsø v.v.

Lakselv – Tromsø v.v.

Andenes–Bodø, Andenes–Tromsø v.v.

Harstad/Narvik–Tromsø v.v.

Svolvær – Bodø v.v.

Leknes – Bodø v.v.

Røst–Bodø v.v.

Brønnøysund–Bodø, Brønnøysund–Trondheim v.v.

Sandnessjøen–Bodø, Sandnessjøen–Trondheim v.v.

Mo i Rana–Bodø, Mo i Rana–Trondheim v.v.

Mosjøen–Bodø, Mosjøen–Trondheim v.v.

Namsos–Trondheim, Rørvik–Trondheim v.v.