Elevene skal gjennom historiske kilder gi sin fremstilling av hva som skjedde 22. juli 2011 og fremstille historien i form av en utstilling.

- Elevene som kildekritikere

– De fleste skoleelever har kunnskap om terrorangrepet 22. juli gjennom nyhetsmediene og informasjon på internett. Undervisningen vår tar derfor utgangspunkt i elevene som kildekritikere, sier Anne Lene Andersen ved 22. juli-senteret.

Les også: Breivik-saken starter 10. januar

Fra niende trinn

Det pedagogiske opplegget er utviklet av 22. juli-senteret og retter seg mot elever fra niende trinn til og med tredje klasse på videregående skole. Opplegget toner ned våpen og gjerningsperson til fordel for temaer som ekstremisme, medborgerskap og demokrati, ifølge Andersen.

– Terrorangrepene 22. juli er en del av historien vår, men også en del av vår samtid. Derfor er det viktig at skolen behandler hendelsene på en god og pedagogisk måte, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (H).

Les også: 22. juli-senter kan bli flyttet ut av Høyblokka