De to nye hurtigruteskipene vil bære navnene «Roald Amundsen» og «Fridtjof Nansen», opplyser selskapet i en pressemelding.

Det var 8. september i år det ble kjent at Hurtigruten skal bygge to hybridskip, som dermed blir de første i verden som seiler helelektrisk på hybridteknologi.

Skipene skal bygges ved Kleven i Ulsteinvik, og de to første skal leveres i 2018 og 2019. Det er i tillegg inngått en intensjonsavtale om levering av ytterligere to skip.

- 14. desember er det nøyaktig 105 år siden Roald Amundsen ble den første personen i verden til å plante flagget på Sydpolen;det er 128 år siden Fridtjof Nansen gikk på ski over Grønland;og det er 120 år siden grunnleggeren vår, Richard With, startet med opplevelsesturisme i Arktis.Hva er da mer passende og naturlig enn å døpe skipene etter disse foregangsmennene, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i pressemeldingen.

De nye skipene vil ha 265 lugarer og en kapasitet på 530 gjester. Utvendig lengde blir 140 meter, bredden blir 23,6 meter og høyden blir 29 meter.

Hurtigruten starter det grønne skiftet ved å bygge de første skipene med hybriddrift. Konsernsjef Daniel Skjeldam flankert av adm.dir Nils Kristian Nakstad i Enova (t.h.) og statssekretær Kjell-Børge Freiberg i Olje- og energidepartementet fra da nyheten om de to skipene ble sluppet i Trondheim. Foto: Ola Hegvold