De to nye hurtigruteskipene vil bære navnene «Roald Amundsen» og «Fridtjof Nansen», opplyser selskapet i en pressemelding.
Det var 8. september i år det ble kjent at Hurtigruten skal bygge to hybridskip, som dermed blir de første i verden som seiler helelektrisk på hybridteknologi.
Skipene skal bygges ved Kleven i Ulsteinvik, og de to første skal leveres i 2018 og 2019. Det er i tillegg inngått en intensjonsavtale om levering av ytterligere to skip.
Hurtigruten må kutte anløp
- 14. desember er det nøyaktig 105 år siden Roald Amundsen ble den første personen i verden til å plante flagget på Sydpolen;det er 128 år siden Fridtjof Nansen gikk på ski over Grønland;og det er 120 år siden grunnleggeren vår, Richard With, startet med opplevelsesturisme i Arktis.Hva er da mer passende og naturlig enn å døpe skipene etter disse foregangsmennene, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i pressemeldingen.
Mer klimavennlige skipsanløp i Trondheim
De nye skipene vil ha 265 lugarer og en kapasitet på 530 gjester. Utvendig lengde blir 140 meter, bredden blir 23,6 meter og høyden blir 29 meter.