Orkan hindrer Hurtigruten

Orkan i kastene og 12 meter høye bølger gjør at sørgående hurtigrute blir liggende i Rørvik.

Nordgående hurtigrute ligger lørdag til kai i Trondheim. Finnmarken drar etter ruta klokka 12 fra Trondheim til Rørvik der skipet blir liggende natt til 1. januar på grunn av nyttårsfeiring.   Foto: morten antonsen

Saken oppdateres.

MS Richard With ligger nå værfast i Rørvik og blir liggende der til været løyer. Det betyr at skipet kansellerer anløpet i Trondheim lørdag formiddag.

- Når været blir godt nok, seiler Richard With direkte til Ålesund, forteller kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege. Det er svært dårlig vær langs kysten sør for Rørvik.

LES OGSÅ: Uvær stopper båtruter

Nyttårshelg med andre rutetider

Han forteller at det på grunn av nyttårshelgen er andre ruter enn normalt. Derfor skulle Hurtigruten uansett ha droppet Kristiansund på vei sørover.

MS Richard With har 60 passasjerer om bord som skal til Trondheim. Disse får alternativ transport, opplyser kommunikasjonssjefen. Han understreker at det er kapteinen som tar avgjørelsene om å la være å seile.

LES OGSÅ: Uværet Urd førte til at Hurtigruten ikke kunne følge ruteoppsettet i jula

- Lite å gjøre med været

Når det gjelder nordgående hurtigrute, Finnmarken, er den på vei nordover og skal etter planen ligge i Rørvik natt til 1. januar. Finnmarken forlater som vanlig Trondheim klokka 12 lørdag.

- Etter å ha seilt langs norskekysten i 125 år, vet vi at det er lite vi kan gjøre med været, sier Ege.


Vanskelig logistikk i jula

Han forteller at det er enklere å håndtere det som skjer nå enn uværet langs vestlandskysten i jula. Da kom ikke Hurtigruten seg sør for Stad.

Da kom ikke skipet seg til Bergen, og siden det er endestopp er det også flest passasjerer som går av og på der. Derfor ble det en stor logistikkutfordring.

- Når du må stoppe halvveis, gjør det logistikken mye enklere enn når vi ikke kommer til Kirkenes eller Bergen der vi snur.

LES OGSÅ: 2000 passasjerer ble berørt

 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

  Foto: Morten Antonsen

På forsiden nå