Nær halvparten, 42 prosent, strøk på teoriprøven i fjor, mens 28 prosent ikke klarte oppkjøringen. Det viser ferske tall vi har fått tilgang til fra Statens Vegvesen., skriver Aftenposten.

Les også: Tre av fem unge føler seg utrygge under øvelseskjøring

– Vi hadde ønsket folk hadde forberedt seg bedre enn de gjør i dag, sier Bente Skjetne, avdelingsdirektør for Trafikantseksjonen i Vegdirektoratet.

Tallene fra 2016 viser en økning i antall som stryker, sammenlignet med tidligere år. Størst er strykprosenten på teoriprøven.

Les også: Avbestiller timer ved kjøreskoleneLes også: Tredobling i antall elever som sykler til skolen

– Folk tar for lettvint på prøven. De gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å ikke sette seg inn i teorien. Det forstår de nok under oppkjøringen, sier Skjetne, som selv har drevet kjøreskole i elleve år.

Betaler dyrt for stryk på stryk

Autoriserte trafikkskolers landsforbund (ATL) mener det er flere årsaker til den høye strykprosenten, blant annet at det ikke er krav til obligatorisk teorikurs slik det var tidligere.

– Mange tar teoriprøven kun for å teste hva de skal lese på. Resultatet er at de stryker og stryker, men kommer gjennom til slutt, sier fagkonsulent Ellen Margrethe Ramstad.

Les også: Her skal trønderne lære seg å kjøre på glatta

Hun mener mange unge reflekterer lite over svarene de avgir.

– Folk er villige til å betale flere ganger, fremfor å sette seg ordentlig inn i teorikunnskapene før de avlegger prøven. Når de endelig har bestått, så er det ikke sikkert eleven har den grunnleggende forståelsen som er viktig før den praktiske opplæringen, sier Ramstad.

Les også: Vil gjøre trafikkurs for eldre obilgatorisk

Omkring én av fire stryker på den praktiske prøven, men mer enn fire av ti klarer ikke teoridelen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix