NTNU-forskning:

Bli kvitt depresjonen ved å få kontroll på grublete tanker

NTNU-forskning viser at det har stor effekt på deprimerte personer å lære seg å gruble mindre.

Du kan få kontroll på tankene og bli kvitt depresjonen.   Foto: Frank May, NTB, Scanpix

Saken oppdateres.

- Man trenger ikke å bekymre seg og gruble. Å innse dette, oppleves som en befrielse for mange, forteller førsteamanuensis Roger Hagen ved Institutt for psykologi, NTNU til Gemini.

Han har nylig publisert en fagartikkel om behandling av depresjon ved hjelp av metakognitiv terapi (MCT). Eller på godt norsk: «gi blaffen»-terapi. Studien er gjort i samarbeid med Odin Hjemdal, Stian Solem, Leif Edward Ottesen Kennair og Hans M Nordahl.

Studien viser at det å lære seg å gruble mindre, har stor effekt for pasienter med depressive symptomer.

LES OGSÅ: - Forventer du å bli høstdeprimert, så blir du jo det

- Mulig å få kontroll

- Noen opplever grublingen som helt ukontrollerbar, men grubling kan deprimerte få kontroll over, forklarer Hagen til Gemini.

Pasientene som deltok i studien ble behandlet over ti uker. Etter seks måneder hadde 80 prosent av dem blitt helt friske fra sin depresjonsdiagnose.

- Oppfølgingen etter ett år viste den samme tendensen, forklarer Hagen.

I dag behandles depresjon og angst med medisiner eller såkalt kognitiv adferdsterapi. Det sistnevnte innebærer at pasienten skal gå inn i sine tanker og analysere dem for å finne motbevis for at disse tanker ikke er sanne.

LES OGSÅ:  - Jeg er ikke frisk, selv om det ser sånn ut

Redusere grublingen

Metakognitiv terapi handler derimot om å minske selve grubleprosessen.

- Angst og depresjon innebærer at man har negative tanker, som er vanskelige og smertefulle å ha. Mange har tanker om å mislykkes eller andre negative tanker. I metakognitiv terapi er vi opptatte av tankeprosessene. Pasientene tenker for mye, noe som vi i MCT kaller depressiv grubling. I stedet for å gruble så mye, kan man redusere de negative tankeprosessene og få dem under kontroll, utdyper Hagen.

Ved å bli bevisst hva som skjer når man begynner å gruble, lærer pasientene å ta kontroll over egne tanker.

LES OGSÅ: Fysisk aktive barn er mindre deprimerte

- Tanker er ikke nødvendigvis sanne

- Istedenfor å reagere ved å gruble videre og tenke «hvordan føler jeg meg nå?», kan man prøve å møte tankene med det vi kaller frakoblet oppmerksomhet. Man kan se tankene som nettopp tanker, og ikke som en gjenspeiling av virkeligheten. De fleste tror at når de tenker en tanke, så er denne tanken sann. For eksempel hvis jeg tenker at jeg er dum, så betyr dette at jeg må være dum. Folk har en sterk oppfatning om at tanker gjenspeiler virkeligheten, sier forskeren.

LES OGSÅ KRONIKKEN: Det kommer en tsunami av kreftoverlevere med seneffekter

Få kontroll over tankene: - Man trenger ikke å bekymre seg og gruble. Å innse dette, oppleves som en befrielse for mange, sier førsteamanuensis Roger Hagen ved psykologisk instituu, NTNU. 

Få kontroll over tankene: - Man trenger ikke å bekymre seg og gruble. Å innse dette, oppleves som en befrielse for mange, sier førsteamanuensis Roger Hagen ved psykologisk instituu, NTNU. 

KJENNETEGN PÅ DEPRESJON
  • Nedsatt stemningsleie – hverdagen oppleves tung og grå, og man kjenner seg ofte trist og/eller irritabel.
  • Tap av interesse og mening – manglende interesse for aktiviteter og samvær med andre mennesker som vanligvis gir glede.
  • Lavt energinivå, blir fortere sliten.
  • Konsentrasjonsvansker.
  • Selvfølelse og selvtillit reduseres – man blir ofte opptatt av andres avvisning og uvennlighet, mens omsorg og vennlighet nesten ikke registreres.
  • Skyldfølelse og mindreverdighetsfølelse.
  • Triste og pessimistiske tanker om fremtiden, følelse av håpløshet.
  • Tanker, planer eller utførelse av selvskading eller selvmord.
  • Søvnplager – strever med å få nok søvn eller man sover mye mer enn det man vanligvis gjør.
  • Endring i appetitt
  • Seksuell lyst reduseres / blir borte Smerteplager uten klare somatiske årsaker
  • Kilde: Folkehelseinstituttet
På forsiden nå