Norsk bompengeordning kan stå for fall

Om ti år kan kjørelengde bli avgjørende for hvor mye man skal betale i bompenger, dersom et forslag fra EU-kommisjonen blir vedtatt. 

Den norske bompengeordnignen kan stå for fall.  Foto: Terje Svaan

Saken oppdateres.

Kommisjonen la onsdag fram veipakken «Europa i bevegelse», som inneholder i alt åtte lovforslag. Hensikten er å strømlinjeforme regelverket i Europa, gjøre veibruk mer rettferdig og samtidig minske utslippene fra veitrafikken. 

Blir forslagene vedtatt, vil de også gjelde for EØS-området. 

LES OGSÅ: To bomstasjoner forsvinner trolig allerede denne sommeren

Kjørelengde avgjør

Blant forslagene er at bompenger skal betales ut fra kjørt distanse. Bilene skal utstyres med en elektronisk brikke som gjelder i hele EU og et felles faktureringssystem. Landene står fritt til å bestemme om de vil ha bompenger eller ei. Men hvis de vil, må de følge de prinsippene som nå foreslås, mener Kommisjonen. 

LES OGSÅ:Trondheimspolitikerne vil ikke si nei til 110 km/t

Fra årsavgift til bruksavgift

EU-kommisjonen foreslår også å bytte ut den europeiske vignett-ordningen – der man betaler en viss sum for å bruke bil en periode, tilsvarende den norske årsavgiften – med en ordning der man betaler for antall kjørte kilometer. Ifølge forslaget skal bruken av årsoblater (vignetter) fases ut for tunge kjøretøyer innen 2023, og for personbiler fra 2027.  I tillegg ønsker Kommisjonen betydelig reduserte avgifter for nullutslippsbiler.

LES KOMMENTAREN: Det er du din fossilgjøk som må betale

På forsiden nå