Gamle vinterdekk dobler bremselengden

Med de gamle vinterdekkene brukte bilen dobbel så lang bremselengde som med nye vinterdekk, selv om de gamle dekkene hadde lovlig mønsterdybde.

På tide: Vinteren er her, og bileierne oppfordres til å legge om til vinterdekk. Dekkhotellene har travle tider, som her ved Trønderdekk. 

Saken oppdateres.

Dette viser en ikke-vitenskapelig test som Gjensidige har fått utført og som ligger ute på YouTube.

Med det første snøfallet, kommer også de første ulykkene. I Sør-Trøndelag krasjer bileierne i gjennomsnitt for 20 millioner kroner mer i vintermånedene november og desember, sammenlignet med oktober.

Antall bilulykker øker med 10 prosent, og dobler seg i perioder med dårlig vær. Hver høst er mange bileiere altfor sent ute med å legge om fra sommer- til vinterhjul. Økningen på 10 prosent er forskjellen mellom antall meldte skader i oktober og gjennomsnittet av november og desember, sammenlignet med de siste fem årene. Det samme gjelder økningen i erstatningsutbetalinger på 20 millioner kroner.

Video fra Gjensidige:

Tallene er hentet fra Finans Norge og er innrapporterte skader til alle norske forsikringsselskap. Sist førjulsvinter (november og desember) ble det meldt inn 3058 bilskader til forsikringsbransjen i Sør-Trøndelag. Det tilsvarer 50 små og store uhell hver dag, viser tall fra Finans Norge.

Må venne seg til på nytt

- Økningen skyldes blant annet at vi må venne oss til vinterføret igjen, men også at mange er for sent ute med å sette på vinterdekkene, sier Jan Fleinsjø, bilekspert i Gjensidige.

LES OGSÅ: Slik skifter du hjul selv

Glatte veier og vanskelige kjøreforhold kommer alltid som en overraskelse på mange, selv om det var varslet snø og dårlig vær.

- Vi ser at antall skader om vinteren dobles i perioder med dårlig vær. Det er typisk ved første skikkelige snøfall, sier Fleinsjø.

LES OGSÅ: Snart tid for dekkskifte, her er NAFs råd: – Gode dekk er en billig livsforsikring

Gamle og slitte dekk er en felle. Fleinsjø oppfordrer derfor bileierne til å sjekke dekkene nøye. Forskjellen mellom gamle eller slitte og nye vinterdekk kan være stor. Tester viser opptil dobbel bremselengde på gamle eller slitte dekk sammenlignet med nye dekk.

- Dette kan bety liv eller død hvis du plutselig må bremse opp, påpeker Jan Fleinsjø.

Du kan la bilen stå

Han råder folk til å bytte til vinterdekk i tide og ikke vente til snøen laver ned eller veibanen fryser. La heller bilen stå hvis den ikke er skodd for vinterføre.

Mønsterdybden på vinterdekk skal være minimum tre mm. Gamle dekk fungerer dårligere, selv om de er lite brukt. Det kan være lurt å sjekke DOT-koden på siden av dekket for å se når dekkene er produsert. Er du usikker på om dekkene dine er gode nok, kan du forhøre deg med en dekkforhandler.

LES OGSÅ: Mange kjører fortsatt på vinterdekk i juli

Mange anbefaler å bytte dekkene etter fem år, selv om mønsterdybden er over tre mm. Dekkene blir stivere og bremselengden øker på gamle dekk.

1. november kan du skifte til vinterdekk med pigg. I de tre nordligste fylkene Nordland, Toms og Finnmark er datoen 16. oktober.

LES OGSÅ: Advarer bilister mot å kjøre med sommerdekk

1. november: Fra onsdag er det også i landet for øvrig lov å kjøre med piggdekk. Siden midten av oktober har folk i de tre nordligste fylkene kunnet kjøre med pigger. 

1. november: Fra onsdag er det også i landet for øvrig lov å kjøre med piggdekk. Siden midten av oktober har folk i de tre nordligste fylkene kunnet kjøre med pigger. 

På forsiden nå