Venstre varsler omkamp om Trønderbanen

Regjeringen nullet bevilgningene til elektrifisering av Trønderbanen i sitt forslag til statsbudsjett neste år. Nå lover regjeringens lillebror omkamp.

VIL HA ELEKTRIFISERING: Uten penger til prosjektoppstart, vil elektrifiseringen av Trønderbanen spore fullstendig av, frykter Venstres Jon Gunnes.Foto: Christine Schefte

Saken oppdateres.

STATSBUDSJETTET 2018

Venstre benker seg mandag med regjeringspartiene og KrF for å bli enige om statsbudsjettet neste år.

Da skal det til å handle om Trønderbanen, lover Venstres samferdselspolitiske talsmann, Jon Gunnes.

- I vårt alternative budsjett vil vi legge inn 200 millioner kroner til elektrifisering på Trønderbanen slik at prosjektet kan gå videre. Dette blir også et helt sentralt budsjettkrav fra vår side i forhandlingene med regjeringspartiene, sier Gunnes.

LES OGSÅ: Næringslivet kan tape over én milliard på utsatt elektrifisering av Trønderbanen

- Strek i regningen

17. juni vedtok et flertall på Stortinget, regjeringspartiene inkludert, at Trønderbanen skal være ferdig elektrifisert innen 2023, som en del av Nasjonal Transportplans første planperiode.

- Det var en strek i regningen for oss at regjeringen nullet aktiviteten i prosjektet neste år. For prosjektet vil en stans nå være fullstendig ødeleggende med tanke på ferdigstilling. Vi vil derfor ha prosjektmidler tilbake og kontinuiteten på plass, sier Gunnes.

Venstre har også jekket opp jernbanevedlikeholdet med 1,5 milliarder kroner neste år.

LES MER: Svenskene føler seg sviktet

Kostnadssprekk

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen begrunnet kuttet på Trønderbanen med usikre kostnadsanalyser.

Den såkalt KS2-rapporten om elektrifiseringen antydet en kostnadsøkning på om lag 20 prosent i prosjektet.

– Den siste runden med kvalitetssikring av elektrifiseringen av Trønder- og Meråkerbanen har påvist en betydelig kostnadsøkning på rundt 600 millioner kroner. Vi skal nå jobbe for å finne løsninger som får pengene til å strekke lenger. Vi får derfor ikke til anleggsstart i 2018, slik vi opprinnelig ønsket, sa Solvik-Olsen til Adresseavisen da forslaget til statsbudsjett uten prosjektpenger til Trønderbanen ble lagt frem.

Håper på KrF

Gunnes mener kostnadspåslaget, som ble kjent allerede i mars i år, er overkommelig, og tror Bane Nor gjennom bedre anbudsarbeid kan redusere kostnadene.

- Det som er avgjørende viktig nå er at planleggingen og prosjektet ikke stanser og organisasjonen bygges ned, sier Gunnes.

Det er Per Olav Hopsø (Ap) enig i. Han er hovedutvalgsleder i Transport for nye Trøndelag.

- 200 millioner er ikke nok penger, men det er en god start. Venstre har gått til valg på dette, så det er bra partiet nå gjør jobben. Nå vil mye stå og falle på KrF, sier Hopsø.

LES OGSÅ: Forbrukerrådet fikk 10.000 klager i fjor: Dette var vi mest misfornøyde med på reise

FEIRET: Det er feiretog spist mye kake for en endelig realisering av elektriseringen av Trønderbanen. Her Torhild Aarbergsbotten (H), Geirmund Lykke (KrF), Frank Jensen (H) og Sivert Bjørnstad (Frp) avbildet i lystig markering januar.
            (Foto: Rune Petter Ness)

FEIRET: Det er feiretog spist mye kake for en endelig realisering av elektriseringen av Trønderbanen. Her Torhild Aarbergsbotten (H), Geirmund Lykke (KrF), Frank Jensen (H) og Sivert Bjørnstad (Frp) avbildet i lystig markering januar.Foto: Rune Petter Ness

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå