80 prosent av de innstilte avgangene skulle opereres av selskapets underleverandører, ifølge ABC Nyheter.

City Jet og utflaggede SAS Ireland (SAIL), som har en seksårsavtale med SAS om å operere regionale ruter, sliter med en bemanningskrise.

26 piloter i SAIL sendte på forsommeren et varselbrev til SAS der de advarte om at bemanningsbyrået CAE Parc presset pilotene til å gå på akkord med sikkerheten, og at arbeidskontraktene deres var elendige. Ifølge brevet har rundt halvparten av pilotene enten sluttet eller er i ferd med å slutte.

Konsekvensen er at SAS må sette inn «egne» fly og ansatte.

Når flyavganger blir innstilt må passasjerer enten vente i timevis på flyplassen, bli fraktet via andre flyplasser, eller finne seg et hotellrom. Dette erstattes av SAS om kundene følger kundetjenestens regler.

Senest lørdag var 33 SAS-avganger innstilt, også her skulle flere opereres av underleverandørene.

– De tallene kan jeg ikke bekrefte. Men vi har det tøft om dagen. Når vi får problemer med for eksempel ett fly, så får det følgeeffekter, sier kommunikasjonsdirektør i SAS, Karin Nyman.

Hun påpeker at når det gjelder de rundt 700 innstillingene i andre kvartal, må man huske at det har vært en ekstrem periode grunnet stor trafikk i det europeiske luftrom.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter