Helge Ingstad endelig over vann

Den forliste fregatten KNM Helge Ingstad krysset vannflaten i 8-tiden tirsdag – bare timer etter at den kompliserte bergingsaksjonen startet.

Saken oppdateres.

Hevingen av fregatten startet i 4-tiden natt til tirsdag, rundt klokka 8 kunne store deler av fartøyets dekk ses over vannflaten. Sjøforsvaret, Forsvarsmateriell og bergingsselskapet BOA besluttet natt til tirsdag at tiden var inne for heving.

– Fregatten er løftet klar av bunnen og ligger stabilt. Vi er i gang med å kutte de siste sikringsvaierne og -kjettingene fra land, sier Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell til NTB tirsdag formiddag.

Første løft gikk ut på å få fregatten opp fra bunnen rundt to meter med tre kraner. Hele operasjonen er ventet å ta fem til seks døgn. Rundt 300 personer er involvert. De fordeles på to skift.

Skipet ligger fortsatt delvis på siden, og skal rettes opp før en senkelekter kan skyves innunder det. Resten av tirsdagen vil det meste av arbeidet gjøres av dykkere.

– Skipet ligger med krenging mot styrbord side og med baugen dypere enn hekken. Derfor må det først rettes opp før dykkere kan gå ned og lage spor til de fire siste av til sammen 16 løftekjettinger. Det har ikke vært mulig å få de siste kjettingene på plass før skipet var klar av bunnen, sier Sandberg.

Komplisert arbeid

Kranlekterne Gulliver og Rambiz skal løfte fregatten samtidig med til sammen fire kraner. Disse må løfte synkront, og kranlekterne må derfor ligge helt i ro ved siden av hverandre.

– Det er fortsatt et risikabelt arbeid på grunn av kompleksiteten i hevingen, sier bergingsleder Anders Penna i BOA til NTB.

Han anslo i utgangspunktet at synlige forandringer på fregattens posisjon ville komme rundt onsdag. Etter planen skal fartøyet være klart til å sikres på den nedsenkbare lekteren Boa Barge 33 først torsdag eller fredag. Skipet skal tømmes for vann ved passiv drenering, hvilket tar veldig lang tid, for ikke å overbelaste løftearrangementet.

Etter å ha blitt tømt for farlig utstyr, blant annet ammunisjon, kan fregatten fraktes til Haakonsvern på lekteren. Først da blir det klart om fartøyet skal repareres eller skrotes.

Dyr berging

Fregatten kolliderte med tankskipet Sola TS tidlig om morgenen 8. november ved Stureterminalen i Hordaland. Åtte personer ble lettere skadd.

Den ble påført en stor flenge i skroget og fylt med vann. Fartøyet mistet styringen, men fikk hjelp av slepebåter til å komme inn mot land. Fregatten har siden blitt liggende delvis under vann.

Bergingen har blitt anslått til å koste over en halv milliard kroner, og prisen øker ettersom arbeidet har blitt forsinket. Etter det TV 2 erfarer, stiger kostnaden med minst 3 millioner kroner per dag med utsettelse.

Det er fortsatt en viss spenning knyttet til vær- og vindforhold på stedet, men beslutningen om å starte hevingen av fregatten ble tatt på grunnlag av prognoser som tilsier stabile og trygge forhold i flere dager fremover. Det er ventet nye værprognoser tirsdag ettermiddag.

På forsiden nå