Nye AMK-sentraler leveres av IT-selskapet Locus Solutions

IT-selskapet Locus Solutions vant kontrakten om å levere nye og bedre AMK-sentraler. Kontrakten har en verdi på 500 millioner og en beregnet varighet på 12 år.

Saken oppdateres.

De nye løsningene skal gjøre de akuttmedisinske kommunikasjonssentralene (AMK), som håndterer 113-samtaler, mer effektive og bedre rustet til å gi veiledning, opplyser Sykehusinnkjøp HF i en pressemelding.

De nye løsningene vil også gjøre det lettere for sentralene å avlaste hverandre, noe det ble satt søkelys på etter terroraksjonen 22. juli 2011.

– Locus Solutions AS leverte det beste tilbudet, og er derfor valgt som leverandør. Dette er løsninger som lenge har vært etterspurt i helsevesenet, og vi er derfor godt fornøyde med at vi nå har fått på plass denne avtalen, sier Hanne Klausen, klinikkdirektør i Helse Bergen og prosjektets styreleder.

Arbeidet med å innføre en ny AMK-løsning startet i august 2020. Etter planen skal det kunne brukes fra høsten 2022.

(©NTB)

På forsiden nå