Lasteskip på vei til Trøndelag evakuert:

Kystverket forsøker å hindre at lasteskip i drift synker: Arbeidsbåt har falt av

Kystverket håper været skal løye tilstrekkelig til at de kan få stabilisert lasteskipet som er i drift uten motorkraft 13 mil nordvest for Ålesund.

Saken oppdateres.

Fartøyet er lastet med servicebåter som skal til Trøndelag.

Lasteskipet Eemslift Hendrika sendte mandag formiddag ut nødsignal etter at lasten forskjøv seg og skipet fikk slagside. Sent samme dag mistet skipet all motorkraft og har vært i drift siden.

Hele mannskapet om bord i det nederlandske lasteskipet er berget i land, og det ble jobbet på flere hold med å håndtere situasjonen i Norskehavet.

Det ble tirsdag formiddag jobbet med å få kystvaktskipet Sortland ut til lasteskipet, som ledd i arbeidet med å hindre skipet i å synke. Sortland er ventet å ankomme stedet i løpet av ettermiddagen tirsdag, opplyser Kystverket til NTB.


Kreditering: Kystverket


Mistet arbeidsbåt

Klokka 13 tirsdag melder Kystverket at en av servicebåtene som sto på dekk på skipet, har falt av. Arbeidsbåten skulle leveres til det nordtrønderske firmaet AQS som utfører service- og dykkeroppdrag til havbruk og andre aktører.

Samtidig opplyser de at KV Sortland er fremme ved havaristen. Det er fortsatt risiko for at skipet kan kantre og utgjøre miljøfare.

Har hyret bergingsselskap

Det skal være satt ut slepeliner akterut på fartøyet som kan brukes til å stanse driften og stabilisere det, ifølge beredskapsdirektør Hans-Petter Mortensholm i Kystverket.

– Værforholdene der ute er ekstreme nå, men det er meldt litt roligere vær utover i dag. Vi håper at dette skal gi oss en mulighet til å forhindre at fartøyet synker, sier han til NRK.

Samtidig har rederiet hyret det nederlandske bergingsselskapet Smit Salvage, som også jobber med å iverksette tiltak for å håndtere havaristen, opplyser han.

Driver mot Stad

Skipet driver sørover med en fart på 2–3 knop og hadde ved midnatt en slagside på 45 til 50 grader.

Det er opp mot 15 meter høye bølger, og skipet driver med retning mot Stad. Med den retningen og farten skipet hadde tirsdag formiddag, vil det nå kysten om rundt halvannet døgn. Det jobbes også med hvilke tiltak som skal gjennomføres for å hindre miljøskade, opplyser Kystverket.

Skipet har omtrent 350 tonn tungolje og 50 tonn diesel om bord.

Flyter fortsatt

Det er fare for at skipet vil kantre, og da vil drivstoffet lekke ut i sjøen.

– Når kapteinen valgte å forlate skipet, var det fordi de var redd for at fartøyet kunne kantre. Så det er en overhengende fare for at det vil skje, sier Hagen.

Kystverket er i tett dialog med rederiet om berging, men det dårlige været i området gjør bergingsaksjonen vanskelig.

– Men vi må være realistiske og ser at det kanskje ikke er så mye å gjøre slik situasjonen er nå. Værforholdene er veldig utfordrende, sier vaktleder Ingrid Lauvrak i Kystverket til Sunnmørsposten.

Frakter båter for Moen Marin i Trondheim

På bilder HRS har lagt ut på Twitter, ses fire servicebåter på dekk. Båtene skal være rekvirert av Trondheims-firmaet Moen Marin som er leverandør av arbeidsfartøyer til havbruksindustrien.

Én av servicebåtene skulle leveres til Lauvsnes-firmaet AQS. Det er denne båten som det tirsdag formiddag ble meldt hadde sklidd av dekket.

Til Intrafish har daglig leder i AQS, Ove Løfsnæs, opplyst at båten skulle brukes til generell havbruksservice på norskekysten, og bekreftet at båten har en verdi på 66 millioner kroner.

Eemslift Hendrika ble bygd i 2015, eies av rederiet Starclass Yacht Transport, opereres av Amasus Shipping B.V. og er registrert i Nederland. Ingen av mannskapet på 12 var norske.

Fra Suezkanalen til Nordsjøen

Rederiet har engasjert maritim service-selskapet Royal Boskalis Westminster og datterselskapet Smit Salvage til å stå for redningsarbeidet med Eemslift Hendrika. Smit Salvage er samme operatøren som klarte å få kontainerskipet Ever Given av grunn i Suezkanalen for kort tid tilbake.

Intrafish har fått opplyst fra Boskalis at de ikke regner med å være framme ved havaristen før tidligst onsdag.

Ved 17-tiden tirsdag var det bare kystvaktskipet KV Sortland som var i nærheten av havaristen.

Slepebåter fra Bergen og Kristiansund

Ved 18-tiden melder Kystverket at det holdes jevnlige møter med rederiet, og at det er bistått med å finne ressurser i Norge. Redreiet har engasjert to slepebåter, som skal gå ut fra Bergen og Kristiansund tirsdag kveld. Disse vil være ved havaristen ved tre-fire tiden onsdag morgen. Dersom vær og vind tillater det, vil det bli fraktet personell om bord på havaristen for å få festet sleper. Skipet skal så etter planen slepes inn til land.



Det nederlandske lasteskipet Eemslift Hendrika som har fått slagside i Norskehavet, sendte ut nødsignal etter at lasten  forskjøv seg.  
        
            (Foto: Redningshelikopter Florø/ Hovedredningssentralen Sør-Norge)

Det nederlandske lasteskipet Eemslift Hendrika som har fått slagside i Norskehavet, sendte ut nødsignal etter at lasten forskjøv seg.   Foto: Redningshelikopter Florø/ Hovedredningssentralen Sør-Norge

På forsiden nå