Forbrukerombudet konkluderte fredag med at stiftelsen Aktiv mot krefts kampanjevideo ikke er kjønnsdiskriminerende reklame.

Musikkvideoen fra stiftelsen ble klagd inn til Forbrukerombudet for å være seksualiserende og kjønnsdiskriminerende, men ombudet konkluderte med at videoen ikke er i strid med markedsføringsloven.

– Vi mener kroppsfokuset og de utfordrende bevegelsene er underordnet budskapene i filmen, nemlig å støtte Aktiv mot kreft og viktigheten av fysisk aktivitet under sykdom, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet i en pressemelding.

Kampanjevideoen til Aktiv mot kreft viser åtte kvinner og én mann som gjenskaper musikkvideoen til Eric Prydz-låten «Call on Me». Alle kvinnene i videoen er kreftpasienter, noe som kommer fram i begynnelsen av videoen, og de er iført lite klær.

– Det er ikke uten videre lovstridig å avbilde nakne eller lettkledde mennesker i markedsføring, sier Skjelbostad.

Ifølge Markedsføringsloven er det ulovlig med reklame som utnytter det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av en kvinne eller mann, eller som på en annen måte strider med likeverdet mellom kjønnene.