Samferdselsdepartementet (SD) har nylig gitt dette oppdraget i et brev til Vegdirektoratet. «Vi ber Vegdirektoratet sørge for at kollektivtrafikken får den nødvendige prioritering», skriver departementet – og tilføyer at dette skal gjøres i samråd med den berørte fylkeskommune eller kommune.

Fristen for å gi tilbakemelding er satt til 1. april.

Klimaforliket

Bakgrunnen for dette initiativet er et møte 18. desember der en rekke kommuner, fylkeskommuner og trafikkselskaper drøftet erfaringer med økningen av antall elbiler, framkommeligheten for kollektivtrafikken og muligheten for samkjøringsfelt. Til stede på møtet var representanter for Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger kommuner, Akershus, Sør-Trøndelag, Hordaland og Rogaland fylkeskommuner, trafikkselskapene Ruter, Skyss, Kolumbus, AtB, og i tillegg Norges Taxiforbund, NHO transport og Vegdirektoratet.

I brevet til Vegdirektoratet viser SD til klimaforliket fra 2012, der det blant annet går fram at elbilenes tilgang til kollektivfelt må ses i sammenheng med trafikkavviklingen i de store byene.

40 000 elbiler

Samferdselsdepartementet viser også til at antall elbiler siden utgangen av 2012 har økt fra cirka 8.000 til nå cirka 40 000. Ifølge klimaforliket skal avgiftsfordelene for kjøp og bruk av nullutslippsbiler videreføres til 2017 «såframt antall nullutslippsbiler ikke overstiger 50 000». I beslutninger blant annet om tilgangen til kollektivfelt og gratis parkering må lokale myndigheters synspunkter veie tungt, heter det der.

Samferdselsdepartementet vil at Vegdirektoratet først skal vurdere om både kollektivtrafikkens framkommelighet og elbilenes tilgang til kollektivfelt kan sikres ved å sette krav om samkjøring med minst én passasjer i bilen. Dersom dette ikke vil virke tilfredsstillende, ber vi om at Vegdirektoratet forbereder en gradvis utfasing av elbiler fra kollektivfeltene der det er forsinkelser for kollektivtrafikken, skriver Samferdselsdepartementet.