– Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson ønsker ny ledelse i Nav. Joakim Lystad fratrer derfor sin stilling, heter det i en pressemelding fra departementet fredag formiddag.

Frp-statsråden holder pressekonferanse om avgjørelsen klokken 10.30.

- Nav er mitt viktigste politiske prosjekt. Nav er den viktigste etaten for folk flest.  For meg og Frp og Høyre er det alltid vært viktig å sette folk før systemet. Nå har jeg brukt god tid og gjort mange avveiinger på hvordan jeg skal lykes med mitt viktigste prosjekt. Jeg er kommet til at jeg må gjøre noen grep – og ett av disse  er ny ledelse i NAV.  Jeg trenger ny kraft og ny energi i NAV-ledelsen, sier Robert Eriksson.

- Har Lystad gjort konkrete feil?

- Jeg vil ikke peke konkret på om det er gjort feil eller ikke. Dette handler om summen av mange ting. Retning de siste årene mot retning jeg vil at NAV skal gå. Summen av mange ting. Skal vi lykkes med hovedgrunnen til at NAV ble opprettet, må vi gjenreise arbeidslinja for å lykkes med at flere kommer i arbeid.  Til dette trenger jeg som sagt ny energi og ny kraft i NAV-ledelsen, sier Robert Eriksson.

IKT-direktøren konsituert

IKT-direktør i NAV, Kjersti Monland, er fra i morgen konstituert som ny fungerende arbeids- og velferdsdirektør. Hun starter i morgen. Da starter også arbeidet med å finne den nye direktøren.

Lystad har til nå ikke besvart NTBs henvendelser.

Utskiftingen i toppen av Arbeids- og velferdsetaten skjer etter en urolig periode med kritiske rapporter fra Riksrevisjonen og kontrollhøringer på Stortinget om de mye omtalte IKT-problemene i Nav.

Ny rapport

Torsdag la en ekspertgruppe under ledelse av tidligere KS- og NHO-topp Sigrun Vågeng fram en rapport som slår fast at Nav er for lite opptatt av å få folk i arbeid og har for dårlig kontakt med arbeidsgiverne.

– Bare 3 prosent av 7 millioner brukermøter hos Nav handler om kontakt med arbeidsgiverne, påpekte SIFO-sjef Sigrun Vågeng da hun overleverte ekspertrapporten til Eriksson.

Utvalget foreslår å redusere antall Nav-kontorer, styrke kompetansen og gi kontorene mer myndighet og frihet til å utforme tiltak som passer den enkelte. De lokale Nav-lederne og veilederne må få slippe omfattende prosedyrekrav og regler.

– Vi må bli flinkere til å hjelpe flere inn i arbeidslivet, da må vi ha bedre kompetanse i Nav på arbeidsmarkedet og en ny tenkning om hvordan vi skal følge opp brukeren tett inn i arbeidslivet, sa Eriksson til NTB torsdag.

Kostnadssmell

Da Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité avholdte sin andre høring om dataproblemene i Nav i februar, anslo Joakim Lystad at datamoderniseringen blir 1,5 milliarder kroner dyrere enn antatt i 2011.

På Stortinget fryktes det at prosjektet blir enda dyrere.

– De var veldig trygge på tallene i november, men har helt andre tall nå, sa leder Martin Kolberg (Ap) i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité til NTB.

Han fikk følge av Høyres Michael Tetzschner.

– Det er ganske utilfredsstillende at det som var et sikkert tall i november, nemlig 3,3 milliarder kroner, nå er blitt et nytt sikkert tall som er 1,5 milliarder høyere, sa Tetzschner.

– Da føler jeg at man ikke har helt styring eller heller ikke vil meddele hva som er i ferd med å skje, fordi dette tallet var tilgjengelig bare tre uker etter første høring, men da bare via pressen, tilføyde han.

Konsulenter

Også Arbeids- og velferdsetatens bruk av konsulenter er tema for Stortingets kontrollkomité. Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) har lovet full gjennomgang av pengebruken.

– Jeg har forståelse for de spørsmål som blir reist. 9,6 milliarder kroner i årene 2006-2014 vil for folk flest oppfattes som et meget høyt beløp, sa Eriksson under kontrollhøringen 2. februar.