- Det skal ikke lenger være mulig for skolen å nekte barn å sykle til skolen, så lenge foreldrene mener det er trygt. Vi har tillit til at foreldrene selv er de beste til å vurdere dette, sier Høyres Linda Hofstad Helleland, leder av Stortingets transportkomité.

Regjeringen har endret opplæringsforskriften som til nå har slått fast at skolen er ansvarlig for barnet på skolevei. Det har bidratt til at mange skoler har satt en aldersgrense for når sykkel er tillatt eller simpelthen nektet alle elever å sykle til skolen.

Kritisk

Foreldrerådet for grunnopplæringen er kritisk til de nye reglene. Leder Elisabeth S. Gundersen ønsker primært at foreldre og skoleledelse sammen blir enige om retningslinjer som gjelder for alle.

Helleland mener de nye reglene ikke er til hinder for et godt samspill mellom foreldre og skole.

- Jeg har tro på at den enkelte skole vil klare å finne fram til en god praksis. Men dersom foreldrene mener deres barn er trafikktrygt og at skoleveien er sikker, er det altså ikke lenger anledning til å nekte barnet å sykle, sier Helleland.

Enkelte skoler sier nei til sykling fordi det ikke finnes oppstillingsplasser, men dette argumentet er ikke godt nok, mener Høyre-representanten.

- Det er skolens ansvar å sørge for at det finnes et sted å sette fra seg sykkelen på, sier hun.

Folkehelsen

En viktig grunn til regelendringen er folkehelseperspektivet, ifølge Helleland.

- Norge er en sinke som sykkelnasjon. Gode sykkelvaner skapes fra barndommen av, men da må det være mulig for barna å velge sykkel til skolen, sier hun.

Helleland mener flere syklende barn vil redusere antallet foreldre som kjører barna til skolen med bil.

- Denne trafikken bidrar sterkt til å gjøre skoleveiene mer trafikkerte og mindre trygge for skoleelevene, sier hun.