Posten i ny drakt

I dag er det ett nytt Posten som møter oss. Bring blir det nye merkenavnet som lanseres over hele Norden.

Saken oppdateres.

Fredag morgen gikk startskuddet for det som skal være Norgeshistoriens største omprofilering. Tre år og mange hundre millioner kroner skal Posten-konsernet bruke på å endre ansikt - få ny logo og ny farge. Ca. 5000 postkontorer, terminaler og andre ekspedisjonssteder, 10 000 biler og 20 000 ansatte-uniformer omfattes av fornyelsen.

I Trondheim ble starten på omprofileringsprosessen markert ved at Posten-ansatte - for anledningen kledd i hvitt - delte ut epler til buss- og banereisende på vei inn eller ut av Trondheim sentralstasjon fredag morgen. Bare et lite fåtall av konsernets egne medarbeidere visste på forhånd hva omprofileringen gikk ut på, de hadde bare fått høre at en ny merkevare skulle lanseres fredag.

Investert fem milliarder

De siste årene har Posten brukt over fem milliarder på å kjøpe seg opp i transportselskap i de nordiske landene. I dag gikk alle selskapene inn under merkenavnet Bring og skal markedsføre seg mot bedriftsmarkedet.

- Vi har de siste årene kjøpt opp 30 bedrifter rundt om i Norden de siste årene, og nå går vi fra 30 merkevarer til ett. Vi ønsker å ha en tydeligere og mer enhetlig profil, men likevel beholde det tradisjonelle i den røde logoen, sier Kjell Rakkenes, direktør for media og presseavdelingen i Posten Norge til adressa.no.

Speilvender den røde logoen

Men for å bevare merkenavnet Posten velger de å bevare navnet og rødfargen den gamle logoen. Men logoen skal endres for å passe bedre sammen med Bring, og blir speilvendt i forhold til den grønne Bring-logoen.

300 millioner kroner

Men omleggingen vil koste mye. 300 millioner kroner vil hele merkevareomleggingen koste. 150 millioner av disse kronene blir brukt til utvikling og lansering. De vil bruke til sammen tre år på den praktiske utskiftingen, som omprofilering av biler og annet materiell.

- Det regner vi med å tjene inn ganske fort. Dette er en nødvendig investering. Postmarkedet endrer seg stadig. Nå er det ikke lenger bare banktjenester og sending og brev som vi blir brukt til, men i økende grad netthandel og pakker, sier Rakkenes.

Også kundene vil merke omleggingen til ny profil.

- Først vil kundene se at postbudene har nye uniformer. Men vi vil også knytte sammen bedriftstjenester med privattjenester og forbedre tilbudet, sier Rakkenes.

 
 
På forsiden nå