- Elbil-fordelene må ikke fases ut ennå

Selv om salget av utslippsfrie elbiler utgjorde 17,2 prosent av personbilsalget i august, mener Elbilforeningen godene ved å kjøpe og bruke elbil må fortsette.

Fornuftig: Elbilforeningen roser Regjeringen for avgjørelsen om at avgiftsfritaket for nullutslippsbiler skal vare til minst 2018, det gir forutsigbarhet for elbil-markedet. 

Saken oppdateres.

Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening ser en tendens til at elbilmarkedet flater ut, til tross for at det har vært en salgsøkning på over 40 prosent hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor.

Hun er naturlig nok ikke misfornøyd med salgstallene, men finner grunn til å rope et lite varsko.

LES OGSÅ: Advarer mot å lade hjemme

- Skal vi nå vedtatte utslippsmål, må vi heller styrke enkelte deler av elbil-politikken, skriver foreningen i en pressemelding.

Gir forutsigbarhet

Bu roser Regjeringen for avgjørelsen om at avgiftsfritaket for nullutslippsbiler skal vare til minst 2018, det gir forutsigbarhet for elbil-markedet. Klimaforliket på Stortinget i 2012 gikk ut på fordelene ved å eie elbil ikke skulle endres før i 2017 eller når det ruller 50 000 elbiler på norske skilter.

Allerede i april i var elbil nummer 50 000 registrert. Ikke noe land i verden kan vise til et tilsvarende elbil-salg som Norge. Det skyldes alle incentivene.

LES OGSÅ: Snart tomt for EL-skilt

Men fremdeles velger fire av fem eksosbil når de kjøper ny bil. Men stadig flere foretrekker elbil eller hybrid, gjerne ladbar hybrid. Bestanden av elbiler doblet seg både i 2012, 2013 og 2014.

Ikke realistisk

- Skulle det samme skjedd i år, måtte vi hatt om lag 40 000 solgte og registrerte elbiler. Det er ikke realistisk, men det understreker samtidig at elbil-fordelene ikke er for mye av det gode, fremholder generalsekretæren.

Bu legger til at registreringsstatistikken kan fungere som en påminnelse om at elbil-politikken fortsatt må ha stø kurs, samtidig som man følger med på salgsutviklingen for ladbare hybrider.

- Denne biltypen, som Elbilforeningen også jobber for, er ved inngangen til september kommet opp i en markedsandel på 4,6 prosent (både ladbare bensin- og dieselvarianter).

Elbilene taper

Den ladbare andelen er dermed kommet opp i 22,3 prosent så langt i år. Etter første kvartal var den 23 prosent. Elbilene har dermed tapt kunder til både vanlige eksosbiler og ladbare hybrider.

LES OGSÅ: Ville ha valgt buss foran bil

Andelen dieselbiler synker stadig, og er nå nede i 41,2 prosent, mot 48,3 prosent i fjor. På det meste var tre av fire nybiler dieselbiler. Andelen firehjulsdrift øker, og ligger nå på 36,3 prosent, mens den i fjor på samme tid var på 33,8 prosent.

Elbil-festival i Geiranger

Sist helg deltok over 50 elbiler på elbil-festivalen i Geiranger. Etter åpningen av ladeparken ved Fjordsenteret, der nærmere 30 elbiler kan lade samtidig, kjørte deltagerne opp til 1500 meters høyde. Deltakeren som hadde kjørt lengst, kom fra Nederland med sin Renault Zoe.

- Med elbilfestivalen i Geiranger ønsket vi å sette søkelyset på at elbilen ikke bare er et byfenomen. Det er fullt mulig med utslippsfri elbilturisme i naturskjønne omgivelser, sier Christina Bu.

Norgesrekord i ladepunkt

Geiranger har trolig norgesrekord i flest ladeplasser med sine rundt 250 fastboende innbyggere. Stedet har nå mer enn ett ladepunkt for hver tiende innbygger.

LES OGSÅ: Nå er det 50 000 elbiler i Norge

- Utslippsfrie elbiler på slike steder illustrerer hvor viktig det er å redusere utslipp og støy fra veitrafikken. Overgangen til elbiler vil gi et viktig bidrag til å nå de vedtatte utslippsmålene, sier Bu.

Hun legger til at elbilfestivalen var første del av Elbilforeningens 20-årsjubileum. Foreningen, som er en uavhengig interesse- og forbrukerorganisasjon, har i dag over 26 000 medlemmer.

På forsiden nå