Regjeringen forlenger oppdraget i Middelhavet

– Det gjør vondt, sier statsminister Erna Solberg (H) om den grufulle situasjonen for båtflyktningene i Middelhavet.

Det norske skipet Siem Pilot reddet mandag over 600 migranter fra to trebåter i Middelhavet.   Foto: Kripos/Scanpix

Saken oppdateres.

Regjeringen forlenger nå oppdraget i Middelhavet.

– Det gjør vondt å vite at folk drukner, og dør under mangel på oksygen. Det sier noe om hvor dramatisk og farlig dette er, sier Erna Solberg til NTB.

På en maratondag som blant annet inneholdt en omvisning hos Kripos, kunne hun fortelle at supplyskipet Siem Pilots oppdrag i Middelhavet utvides med til sammen seks måneder.

Norge har bidratt siden juni i fjor, og oppdraget utvides nå til utgangen av mai neste år etter at den gjeldende kontraktsperioden med rederiet Siem Meling Offshore avsluttes i november.

Går ikke over

– Vi vet at denne situasjonen ikke er noe som går over med det første. Derfor har vi sagt ja til å stille videre når Frontex har bedt oss om tre måneder til. Vi har også tatt høyde i det kommende statsbudsjettet for ytterligere tre måneder. Dette mener vi det er behov for framover, og det er det som ligger i kontrakten med rederiet, sier Solberg.

Etter en sveip innom utenriksdesken i Kripos, der også Interpol, Europol og Schengen er representert, fikk statsministeren et ganske så detaljert innblikk i omfanget av katastrofen som utspiller seg i Middelhavet, og den svært viktige jobben som mannskapene på både Siem Pilot og redningsskøyta Peter Henry von Koss gjør.

Over 6.500 mennesker har blitt reddet av de to skipene så langt i år.

Født på fiskebåter

Politibetjent Arnhild Holmlimo hadde blant annet ansvaret for håndteringen av de 49 flyktningene som ble funnet døde under dekk på en fiskebåt utenfor kysten av Libya i midten av august – et av de klart mest krevende oppdragene de har hatt.

– Jeg og en annen på teamet var likansvarlig, og for min egen del var dette en så absurd situasjon å stå i at det nesten ble for mye å ta inn over seg, sier Holmlimo til NTB.

Hun er imidlertid glad for at så mange er reddet, og særlig gjør de aller minste barna sterkt inntrykk på mannskapene.

– Alle reagerer på mennesker som har det fælt. Når det kommer bitte små barn som er født på fiskebåter, så gjør det noe med deg. Det er det som er så vanskelig å forberede seg på, sier Holmlimo.

Fikk skryt

Både Holmlimo og hennes kolleger i politiet, Forsvaret og rederiet fikk uhemmet skryt av en engasjert, men også beveget statsminister mandag. Solberg fikk blant annet fikk se bilder av fiskebåten med de 49 likene, der alle hadde dødd av enten surstoffmangel eller kullosforgiftning.

Hun ble også vist en videofilm av en overfylt plastbåt med langt over hundre flyktninger om bord. Båten kantret og svært mange druknet i tragedien som utspant seg foran den italienske kystvaktens øyne.

– Historiene og bildene fra Middelhavet bekrefter at dere utgjør en forskjell. Uten deres innsats hadde enda flere mistet livet på veien til Europa. Hele den norske befolkningen er stolte av den innsatsen dere legger ned i Middelhavet, fastslår Solberg.

Dialog med EU

Selv om det fortsatt gjenstår formelle avklaringer for 2016-bidraget, er Solberg klar på at regjeringen ønsker å fortsette den norske innsatsen for å redde liv i Middelhavet. Derfor vil Norge gå i nærmere dialog med EU om forlengelse av bidraget.

– Norge kommer til å være involvert i Middelhavet lenge. Jeg kan ikke utstede kontrakter over bordet, men det vi gjør nå er at vi tar tre pluss tre måneder til, så får vi se hva som skjer etter det, sier statsministeren.

Leonard Verdeti (seniorrådgiver) og statsminister Erna Solberg, idet statsministeren besøker Kripos i forbindelse med det norske skipet Siem Pilot, som Kripos har det operative ansvaret for. Det norske skipet er en del av operasjon Triton som er en Schengen yttergrenseoperasjon i regi av Frontex.  
        
            (Foto: Scanpix)

Leonard Verdeti (seniorrådgiver) og statsminister Erna Solberg, idet statsministeren besøker Kripos i forbindelse med det norske skipet Siem Pilot, som Kripos har det operative ansvaret for. Det norske skipet er en del av operasjon Triton som er en Schengen yttergrenseoperasjon i regi av Frontex.   Foto: Scanpix

På forsiden nå