Blokkering av drivstofftilførsel til motoren skal ha vært årsaken til at helikopteret styrtet på Hjerkinn 24. juni i 2014. Det skriver Statens havarikommisjon for transport (SHT) i sin endelige rapport.

Det har ikke vært mulig å finne en entydig forklaring på hva som forårsaket denne blokkeringen, skriver Havarikommisjonen i rapporten sin.

Helikopteret var innleid av Forsvaret til rekognoseringsflyginger i forbindelse med opprydding på det tidligere skytefeltet på Hjerkinn. Helikopteret tilhørte Pegasus Helikopters.

Kritisk fase

SHT konkluderer med at ulykken skjedde på grunn av tap av motorkraft i en kritisk fase av flygingen, rett etter avgang. Det var heldigvis lav hastighet og lav høyde.

Helikopteret ble benyttet i forbindelse med transport for Forsvaret da det havarerte. Undersøkelsen bekrefter fartøysjefens opplysning om at motoren stoppet kort tid etter avgang. En av de fem om bord ble alvorlig skadd da helikopteret traff bakken.

Flygeren ble sendt med ryggskader til St. Olavs Hospital hvor han ble liggende i tre dager.

Fikk ikke riktig info

Varsellyset som kom på etter bortfall av drivstofftrykket ga ikke fartøysjefen tilstrekkelig informasjon til å ta beslutninger som kunne ha redusert risiko for havari.

Riktig informasjon ville ha gitt fartøysjefen noen sekunder mer tid i en kritisk fase av flygingen til å kunne redusere hastighet, og foreta en mer kontrollert nødlanding, står det i rapporten.

Statens havarikommisjon for transport avslutter derfor rapporten med en sikkerhetstilråding til helikopter- og motorprodusent.

De råder Turbomeca og Airbus helikopters å vurdere endringer i varselsystemet på helikoptertyper i Airbus-familien med tilsvarende varslingslogikk som det styrtede helikopteret. Dette var av merket Airbus Helicopters AS 350 B3e. Flygeren fikk et gult «GOV-lys» som meldte om bortfall av drivstofftrykk, men SHT mener at dette varselet ikke reflekterte behovet for en umiddelbar reaksjon fra flygeren.

Havarikommisjonen understreker at de ikke har funnet noe uregelmessig med tanke på helikopterets dokumenter, vekt og tyngdepunktsplassering. Fartøysjefen hadde gyldige sertifikater og rettigheter på helikoptertypen.

Flyger brukte ikke hjelm

SHT poengterer at fartøysjefen i 60-årene ikke benyttet hjelm. Hvis han hadde mistet bevisstheten, kunne det hatt konsekvenser for evakuering av passasjerene. Det var to offiserer, en kvinne og hennes sønn på 11 år som ble evakuert ut av helikopteret etter styrten. Flygeren hjalp de fire passasjerene ut av vraket.

Helikopteret fikk store skader da det traff bakken med undersiden av nesen på maskinen. Dette medførte at helikopteret tippet forover og la seg til ro på venstre side med nesen pekende motsatt av fartsretningen. Halebommen ble slått av i rotasjonen, og landingsunderstellet ble deformert og til dels slått av. Rotorbladene ble ødelagt da helikopteret traff bakken. Helikopterets kabin og cockpit fikk vesentlige skader.

Helikopteret fikk trøbbel med motoren og styrtet like etter avgang. Foto: TOMMY FOSSUM