Krever varseltrekant på retusjert reklame

Sanitetskvinnene mener retusjert reklame skaper kroppspress og dårlig psykisk helse. Nå vil de merke reklamen med varseltrekant.

Sanitetskvinnene vil merke reklame der kroppen er retusjert. Her fra en tidligere reklameplakat for H&M. 

Saken oppdateres.

Norske Kvinners Sanitetsforening krever at reklame med retusjerte kroppsdeler blir merket med en varseltrekant. Sanitetskvinnene er bekymret for de negative konsekvensene som følger av det de mener er et konstant og usunt kroppspress gjennom reklame.

LES OGSÅ: Idretten der verdens beste er farlig tynne - nå advarer professor

Vil redusere negativt kroppspress

- Norske jenter opplever negativt kroppspress og de har dårligere psykisk helse enn sine foreldre. Mange melder om depresjoner, sier generalsekretær Grete Herlofson. Hun slår fast at mange jenter er misfornøyde med egen kropp.

85 prosent av jentene og 30 prosent av guttene i en undersøkelse gjennomført av Statens institutt for forbruksforskning (Sifo), rapporterte at det har opplevd kroppspress. Nærmere 70 prosent av jentene pekte på reklamen som den største årsaken til presset.

LES OGSÅ: Gro skremt av kroppsfiksering

Vil ha krav om merking

Sanitetskvinnene mener vi trenger et verktøy som tydelig forteller om bilder er ekte eller uekte vare. De jobber for et påbud for at retusjert reklame må merkes. Med retusjering mener de endring av kroppsdeler på fotografier og film.

- Merking av retusjert reklame er et tiltak for å bedre unge jenters psykiske helse, sier Grete Herlofson.

LES OGSÅ: Forsker advarer om jakten på sommerkroppen: - Kan gi depresjon og sosial angst

Håper at reklamen slutter å retusjere

- Hva vil dere oppnå med en varseltrekant?

- Vi tror reklamen vil slutte med retusjerte bilder av kropper fordi det ikke er særlig fint med en varseltrekant på bildet.

LES OGSÅ: Nytt år, nytt kroppspress

Grete Herlofson 

Grete Herlofson 

På forsiden nå