Fikk dobbel skatteutbetaling

Norske bankkunder er rammet av doble transaksjoner ut og inn av kontoer. Norges Bank og Bankenes Betalingssentral (BBS) jobber fortsatt i ettermiddag med å finne feilen.

Saken oppdateres.

adressa.no har i dag fått flere henvendelser fra lesere som har fått årets skatteoppgjør satt inn på konto to ganger. Feilen kan ha rammet tusenvis av kunder i flere norske banker.

SpareBank 1 SMN bekrefter i dag at de er blant flere banker i Norge som er rammet av en feil som har ført til doble transaksjoner.

- Vi er dessverre, i likhet med flere andre norske banker, rammet av en feil som er oppstått iforbindelse med det daglige oppgjøret mellom Norges Bank og BBS, sier informasjonsdirektør Hans Tronstad i SpareBank 1 SMN.

Rammet av feil

En feil i det daglige oppgjøret mellom Norges Bank og Bankenes Betalingssentral (BBS) i går ettermiddag kan være årsaken.

Hver dag klokken 14.30 skjer oppgjøret mellom Norges Bank og Bankenes Betalingssentral (BBS) hvor alle norske banker er medlem. Da blir all inngående og utgående aktivitet i norske kontoer samstemt.

Fredag skjedde en feil som første til at kraftige forsinkelser. Først klokken 20.30 ble oppgjøret gjennomført.

Driver feilsøk

BBS og dataleverandøren EDB Businesspartner er i alarmberedskap og jobber i dag med å løse saken.

- Vi er informert om at det er skjedd en feil, men vi vet ennå ikke hvor den ligger. Det er en rekke ulike scenarier og flere aktører deltar nå i feilsøkingen. Forhåpentligvis vet vi mer om ikke altfor lenge, sier kommunikasjonsdirektør Stein-Arne Tjore i Bankenes Betalingssentral (BBS) til adressa.no i 14-tiden.

adressa.no har vært i kontakt med kunder som er rammet både i SpareBank 1 SMN og Gjensidige Bank, men BBS vet ennå ikke hvor mange bankkunder som kan være rammet.

- Det er slikt vi nå undersøker. Vi vet ennå ikke hvor mange banker som er berørt, sier Tjore.

Feilen skal ha ført til at transakssjoner både inn og ut av kontoer skal ha blitt ført dobbelt.

Norges Bank tviler på at de er kilden til feilen.

- Alt var i orden i går kveld, men vi kan ikke utelukke følgefeil. Bankene er ansvarlige for utbetalinger til kunden. Vi er ikke kjent med at noen feil hos oss har forårsaket dette, sier kommunikasjonsdirektør Siv Meisingseth i Norges Bank til adressa.no.

Advarer mot forbruk

Sparebank 1 SMN advarer kunder som blant annet har fått dobbel skatteutbetaling, om å bruke opp pengene:

- Vi oppfordrer alle kunder til å sjekke kontoen. Det kan være slik at kunder har fått inn for mye penger, eller er blitt trukket for mye. Det gjelder å opptre aktsomt og ikke bruke penger du vet eller bør skjønne at rettmessig ikke er dine. Feilen vil bli oppdaget, sier informasjonsdirektør Hans Tronstad.

 
På forsiden nå