Dieselprisen har i løpet av den siste tiden tatt igjen - og passert - prisen på bensin. Foto: MARIANNE TØNSET

– Dieselprisen er blitt uforholdsmessig dyr og gir oljeselskapene en fortjeneste på hele 1 krone og 25 øre mer per liter enn bensin. Prisene må nå reduseres, sier Helleland til Nationen.

Høyre hadde mandag et møte med Norges Automobilforbund som også reagerer sterkt på dieselprisene.

- Et forklaringsproblem

Helleland viser til beregninger fra NAF som viser at oljeselskapene sitter igjen med 4,50 per liter for bensin, og kroner 5,75 kroner per liter for diesel ut fra en utsalgspris på 12 kroner literen.

– Diesel er et produkt som er mindre raffinert enn bensin og burde derfor være rimeligere å produsere. I så måte har selskapene et forklaringsproblem når det gjelder å begrunne hvorfor de har større fortjeneste på diesel enn på bensin i øyeblikket, sier Helleland.

Stigende etterspørsel

De høye dieselprisene blir heller ikke tatt godt imot i Samferdselsdepartementet. Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) viser til at det ikke er avgiftenes skyld at dieselprisen har økt.

– Avgiftene på diesel er lavere enn på bensin. Årsaken til stigende dieselpris er stigende etterspørsel etter nettopp diesel, sier Lahnstein.

Han sier at regjeringen jobber med tiltak for å motvirke at drivstoffprisen er høyere i områder der folk har få alternative framkomstmidler.

Økt avgift

Ifølge Norsk Petroleumsinstitutt er dieselavgiften i 2008 på 3,85 kroner eksklusiv moms. Det er en økning fra 3,56 kroner i 2007 og 3,50 kroner i 2006.

Bensinavgiften er på 5,10 kroner; opp fra fjorårets 4,97 kroner.