Godstog sporet av

Store ødeleggelser på Dovrebanen.

Saken oppdateres.

Det vil i beste fall ta flere dager å utbedre de store skadene på Dovrebanen etter at et 400 meter langt godstog sporet av to mil sør for Dombås fredag.

– Det vi allerede har sett av skader og ødeleggelser betyr flere dagers jobb med utbedring og reparasjon. Så vi må regne med at Dovrebanen er stengt i hvert fall et godt stykke ut i neste uke, sier pressevakt Harry Korslund i Jernbaneverket til NTB lørdag ettermiddag.

Den dramatiske avsporingen fredag kveld startet ved Brennhaug, om lag to mil sør for Dombås. Det 400 meter lange godstoget fra CargoNet hadde mellom 20 og 30 vogner og ved Dombås rullet lokomotivet og fire av vognene ut av skinnegangen og endte opp på kryss og tvers og sperret alle de fire sporene.

Ingen personer ble skadd, men de materielle ødeleggelsene er store – og kan vise seg å være langt mer omfattende enn ved første øyensyn.

Omfattende skader

Det man vet lørdag ettermiddag er at det er omfattende skader på flere sporveksler, spesielt den første ved Brennhaug, men også på sporveksleren på Dovre. Det er dessuten skader på minst én, muligens flere planoverganger mellom Dovre og Dombås.

Vinter og kulde og mye nysnø og is gjør både opprydningsarbeidet og jobben med å undersøke hele den to mil lange togstrekningen svært krevende.

– Snøen dekker mer eller mindre hele skinnegangen og må vekk. Bare de ødeleggelsene vi har oppdaget så langt er en tidkrevende jobb å utbedre og vil ta flere dager. Men det vil toppe seg ytterligere hvis enda flere skader oppdages. Vi har ennå ikke undersøkt tilstanden på banelegemet mellom Brennhaug og Dombås. Her må vi undersøke sporet for eventuelle skader, og sviller kan ha så store skader at de må skiftes ut, sier Korslund.

Vogner frigitt

Alle vognene som ikke hadde sporet av, ble lørdag ettermiddag frigitt. Det betyr at CargoNet i teorien har muligheten til å løfte conterinerne og lasten av vognene og over på conteinerbiler på Dombås.

Vognene må imidlertid bli stående på Dombås og i første omgang vente på grønt lys for å bli trukket sørover.

– Vi er i gang med, og håper å få undersøkt, så mye som mulig av skinnegangen sørover mot avsporingsstedet ved Brennhaug mens det er dagslys lørdag. Vi er forberedt på å gå på med tyngre utstyr for rydding av utstyr hvis nødvendig for å skaffe enda bedre oversikt over skadeomfanget. Vi kommer ikke til å tillate kjøring av ordinære tog før vi har fått kartlagt og avdekket alle mulige skader, presiserer Korslund.

Drosje forbi Dombås

Ifølge Korslund kan det ha vært en boggy som sporet av, og fordi det er mye snø som demper lyd og vibrering, kan dette ha skjedd uten at det er blitt oppdaget før vognene gikk av sporet på Dombås.

Havarikommisjonen og Jernbaneverkets eget interne granskningsorgan var tidlig på plass og for å begynne befaringen.

Avsporingen skapte store utfordringer for NSB og reisende mellom Trondheim og Oslo. Passasjerer på nattoget ble fraktet med drosje mellom Dombås og Otta. For de fleste senere avgangene ble det satt opp buss mellom Otta og Oppdal eller Otta og Dombås.

– Det er en krevende situasjon og utfordrende å skaffe alternativ transport. Vi har klart å skaffe alternativ transport til de første togene og jobber med å få på plass transport for togene resten av dagen, sa kommunikasjonsrådgiver Mai-Bente Paulsen i NSB til NTB lørdag formiddag.

Paulsen oppfordret togpassasjerene til å belage seg på at reisen nødvendigvis vil ta lengre tid enn normalt.

– Når man kjører buss og drosje for tog er det viktig at kundene beregner god tid på stasjonen, sier Mai-Bente Paulsen.

 
 
 
På forsiden nå