Stridsvogn gjennom isen

Ingen personer kom til skade da en stridsvogn fra Kavaleribataljonen på Setermoen gikk gjennom isen på et tjern like nedenfor Andsvatnet natt til tirsdag.

Saken oppdateres.

Uhellet skjedde mens stridsvognen av typen Leopard sto rolig. De fire om bord kom seg ut før vognen sank. Den omlag 50 tonn tunge stridsvognen ble til slutt stående helt under vann, med bare fremre del av løpet stikkende opp av vannet, opplyser forsvaret i en pressemelding. Sjef for Kavaleribataljonen, oberstløytnant Odin Johannessen sier i pressemeldingen at vognen sto i posisjon og observerte i forbindelse med den pågående øvelsen. - Det var heller ikke mulig for mannskapet om bord å se av terrenget at det var et tjern akkurat der de sto, forklarer han. Kartet for det aktuelle området viser for øvrig et myrlandskap uten åpent vann. Liten forurensingsfare Det ble i løpet av timene etter uhellet ikke registrert noe utslipp av olje eller drivstoff. Oberstløytnant Odin Johannessen sier det alltid vil være en viss fare for forurensing når noe slikt skjer og at de derfor vil følge nøye med i det aktuelle området. Stedet vognen gikk gjennom isen ligger på veststiden av riksveien mellom Bardufoss og Sørreisa, og er derfor langt utenfor nedslagsfeltet til Andsvatnet, som er drikkevannskilde. Etter at stridsvognen gikk gjennom isen kom en bergepanser fra Panserbataljonen raskt til stede. Etter hvert kom også dykkere fra Ingeniørkompaniet på Skjold og bidro til å feste stropper i stridsvognen. 6. divisjon vil umiddelbart sette ned en granskingskommisjon.

Dykkere fra Ingeniørkompaniet på Skjold fikk festet stropper i stridsvognen. FOTO: 6.DIVISJON 

Dykkere fra Ingeniørkompaniet på Skjold fikk festet stropper i stridsvognen. FOTO: 6.DIVISJON 

50 tonn stål på øvelse på Hjerkinn. Det var en slik stridsvogn som gikk gjennom isen på et vann mellom Bardufoss og Sørreisa. FOTO: MORTEN ANTONSEN 

50 tonn stål på øvelse på Hjerkinn. Det var en slik stridsvogn som gikk gjennom isen på et vann mellom Bardufoss og Sørreisa. FOTO: MORTEN ANTONSEN 

På forsiden nå