– Den nye innpakningen gir oss muligheten til å presentere innholdet vårt på en enda mer tiltalende måte, sier Svanhild Naterstad, reportasjeleder for Ukeadressa.

«Nye» Ukeadressa er et resultat av samarbeidet Adresseavisen har med Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og Fædrelandsvennen i Kristiansand.

Samarbeidet gjør først og fremst at Ukeadressa får muligheten til å lage et fyldigere lørdagsmagasin, ved at regionavisene deler på en del av kostnadene. En del nye spalter og spaltister kommer til, som miljøaktivisten Gunhild Stordalen, journalist og forfatter Øyvind Strømmen som er ekspert på høyreekstreme bloggmiljøer og fysiker og tv-fjes Andreas Wahl.

Norges eldste

Oppgraderingen av Ukeadressa er det første i en rekke lanseringer og omlegginger Adresseavisen står overfor, sier Sigrun Berge Engen, prosjektleder for omleggingen.

- Vi må stadig fornye oss i dagens skiftende medielandskap, og oppgraderingen av Ukeadressa er det første i en rekke lanseringer og omlegginger Adresseavisen står overfor.

Berge Engen understreker at selv om mye er nytt, har det vært viktig å ikke tukle for mye med Norges eldste avismagasin.

- Ukeadressa er viktig for helgefølelsen i mange trønderske hjem og har servert godt lesestoff og vesentlig journalistikk i mer enn 30 år. Det setter vi vår ære i å fortsette med, sier prosjektleder for omleggingen, Sigrun Berge Engen.

Hovedtyngden er fortsatt lokale reportasjer og tette møter med mennesker i Midt-Norge.

- Portrettintervjuene skal vi fortsatt skrive selv. Vi beholder dessuten populære spalter som Kjøkkenveien med Ole Jacob Hoel og Lars Lian, Stifinner med naturfotograf Jon Østeng Hov, Tankestreif med egne journalister og Norges eneste kryssord med limerick-løsning signert Oddvin Nyheim, sier Naterstad.

I tillegg byr den nye utgaven på nordiske stemmer, som den danske forfatteren Carsten Jensen og den norske komikeren Jon Niklas Rønning. To faste spalter –en om teknologi og vitenskap og en om trender og tendenser er også nytt.

– Men i og med samarbeidet har vi også måttet gi fra oss noe. Vinskribent Ulf Dalheim vil fortsette å skrive om vin i Adresseavisen, men nå på kultursidene. Den populære vinklubben Ulf driver, Vinpuls, fortsetter som før. Det gjør også vinsidene hans på adressa.no, forsikrer Naterstad.

Ingvild Tennfjord blir felles vinskribent i den nye Ukeadressa.

Spanjoler bak ny design

Ikke minst er innpakningen ny og felles for de fire avisene. Formatet er mindre, papiret glanset og designen er ny. Til forskjell fra andre norske aviser har samarbeidsavisene gått til Spania for å få hjelp. Det prisvinnende designbyrået Errea Communication, med journalist og avisdesigner Javier Errea i spissen, har gjort jobben.

–Da vi lagde ny design, har vi respektert den eksisterende filosofien med rene linjer og mye luft –som er typisk for skandinaviske aviser. Samtidig har vi tilført utseendet en optimisme med friske farger og nye skrifttyper. Vi har valgt en happy rød og oransje farge og godt lesbare skrifttyper, sier Javier Errea.

Ulik rytme

Mens reportasjene, portrettet og det andre stoffet i den første delen av Ukeadressa har fått mye luft og renhet, har den andre delen med de faste spaltene fått en annen design.

– Vi har skapt en rytmeendring utseendemessig for å fortelle leseren at her kommer du inn på et annet område.

Errera påpeker at Ukeadressa ikke er et magasin for en spesiell målgruppe, men for det brede lag av befolkningen.

– Det krever et utseende som både er sofistikert og folkelig.

–Noe helt nytt

Spanjolen innrømmer at det ikke bare var lett å finne en felles løsning som alle de fire avisene var fornøyd med.

– Avisene er ulike, og de har ulike mål, og de ville alle ha mye luft, ro og rene linjer. Det er ikke bare enkelt når formatet er mindre og mer kompakt enn før. Men vi fikk det til.

Avisdesigner Britt Eirin Johansen i Adresseavisen mener at ny design, utformet av en ekstern designer, er nødvendig.

– Når fire aviser med forskjellig utseende skal samarbeide om felles sider, er det viktig å skape noe helt nytt som ikke ligner på noen av oss, sier hun.