- Det tragiske som skjedde mandag kveld er en ekstrem handling, og å sikre seg mot sånt i et så åpent samfunn som vi lever i, er tilnærmet umulig, sier administrerende direktør Bjørn Østbye i Nor-Way Bussekspress.

I kjølvannet av busstragedien i Årdal vil Nor-Way Bussekspress likevel, i samråd med NHO Transport og bussjåførenes fagforeninger, sette ned et utvalg som skal se på hvilke tekniske innretninger som vil sikre bussene på best mulig vis.

- Utvalget skal snu enhver stein, og vurdere alle forslag som kommer inn. Men det må være praktisk gjennomførbart, og bussen må fortsatt være tilgjengelig for alle.

Metalldetektor i døra

Blant annet har det kommet inn forslag om å installere metalldetektorer i bussdørene.

- Med en metalldetektor blir det et likt regime i buss som på en flyplass. Og alle vet at en slik detektor slår ut på alt, så vi kan ikke installere noe sånt i bussene, sier Østbye.

Bussbransjen har allerede gjort mye for å redusere ransrisikoen. Blant annet ved å ha minst mulig pengeverdier om bord, og ved å inkludere konflikthåndtering i ulike etterutdanningsprogrammer for bussjåfører. I alle bussene skal det også ligge brosjyrer tilgjengelig som forteller passasjerene hvordan de skal håndtere en nødssituasjon.

- Sjåførene skal informere om brosjyrer og nødutganger, men det kan de sikkert bli enda flinkere til. Men å ha en ambisjon om å oppdra ti millioner mennesker i året om hvordan man håndterer en nødssituasjon er ikke noe et busselskap kan ta på seg.

Intern beredskapsplan

Trønderbilene har ifølge administrerende direktør, Vidar Kjesbu, et stort fokus på sikkerhet, og viser til bussbransjeavtalen som er inngått mellom bussjåførenes fagforeninger og NHO Transport, og Yrkessjåførdirektivet som inneholder kompetanseheving på blant annet sikkerhet, helse og arbeidsmiljø.

- Over 90 prosent av våre sjåfører har vært gjennom modulene i bussbransjeavtalen, og alle skal ha gjennomført kurs gjennom Yrkessjåførdirektivet innen 2015. Kurset er lovpålagt via EU, sier Kjesbu.

Trønderbilene har også utviklet en intern katastrofeberedskapsplan.

- Alle sjåførene har et A4-ark som omhandler alt som kan skje, og det sjåførene må vite når katastrofen skjer. I tillegg har sjåførene fått et kort, som ligner et kraftig bankkort, med viktige telefonnummer på. Det skal de ha på seg til enhver tid, slik at det ikke er noen tvil om hvem sjåføren skal kontakte.

Katastrofeøvelser

I tillegg leier Trønderbilene inn et eksternt firma som arrangerer katastrofeøvelser én gang i året.

- Utfordringen her er jo at vi har veldig mange sjåfører, og veldig mange busser. Det betyr at ikke alle vil få muligheten til å delta i en slik øvelse.

Kjesbu sier at ingen i Trønderbilene har vært involvert i en lignende tragedie som i Valdres, men at temaet har blitt aktualisert og satt i gang en debatt om sikkerhet internt.

- Vi blir veldig bekymret når det skjer slike ting som i Valdres. Og det er klart at vi ønsker å øke sikkerheten til våre sjåfører. Vi som bedrift gjør det vi kan, sier Kjesbu.

Diskuterer sikkerheten

Ifølge Nor-Way bussekspress skal alle busselskap gjennomgå katastrofeøvelser. Nettbuss har også deltatt i flere slike øvelser, men det er langt fra jevnlig.

- Det hender at vi deltar på øvelser i samarbeid med nødetatene. Det hadde nok vært en fordel og ha det mer jevnlig, og det er slike ting som vi må se nærmere på fremover, sier regiondirektør Trygve Strand.

Nettbuss har en egen beredskapsplan for sine sjåfører. Planen er en del av opplæringsprogrammet, og står beskrevet i sjåførhåndboka, som skal være tilgjengelig til enhver tid.

- Vi har et stort fokus på sikkerhet. Den innsatsen vi gjør i forhold til opplæring av sjåfører og beredskapsplan er veldig bra. Nettbuss er også det eneste busselskapet i Norden som er ISO-sertifisert. Sertifiseringen er som et kvalitetsstempel på at vi har ting i orden, blant annet når det gjelder opplæring og beredskap i nødssituasjoner, sier Strand.

- Må ikke skape en fryktkultur

Mellom 8 og 10 millioner passasjerer reiser med bussekspressen i Norge hvert år. De siste ti årene har bussekspressen vært åstedet for drap ved to anledninger. Begge på Valdresekspressen.

NHO Transport skriver på sine nettsider at de tirsdag hadde et møte med ekspressbussmedlemmene, hvor hendelsesforløpet ble gjennomgått og mulighetene for å bedre sikkerheten ytterligere for passasjerer og sjåfører ble diskutert. Denne gjennomgangen viste at tiltak som bruk av pleksiglassbur for sjåførene eller videoovervåkning neppe ville kunne forhindret tragedien i Årdal.

- Til tross for disse tragediene, så er det trygt å kjøre buss. Vi må ikke skape en fryktkultur basert på en ekstremhandling. I lys av at det har vært 100 millioner reisende med bussekspressen de siste ti årene, uten at noe har skjedd, så tør jeg å påstå at det er trygt å reise med buss, sier administrerende direktør Bjørn Østbye i Nor-Way Bussekspress.

Administrerende direktør Vidar Kjesbu i Trønderbilene sier at selskapet har utviklet en intern katastrofeberedskapsplan. Foto: LEIF ARNE HOLME