Er blått automatisk adm.dir og rosa hjerteknuser?

Kleskjeden Name It selger body med teksten «Adm.dir» i guttefargen blå, mens jentenes rosa merkes «Hjerteknuser».

Disse barneklærne er til salgs i kjeden Name It. 

Saken oppdateres.

Det var Sinnabloggeren som først omtalte klærne den danske kleskjeden Name It nå selger i sine butikker.

«Name It burde holde seg for god til å bidra med indoktrinering fra tidlig alder. Nei. Vi kjøpte ingen body her. Vi fant en annen butikk. En som ikke insinuerer at det man skal ha penis for å komme seg opp og frem her i verden», skriver Sinnabloggeren på sin nettside.

Siden har bloggen hennes blitt delt blant hyppig i sosiale medier, skriver Aftenposten.no.

Name It, som eies av den danske kjeden Bestseller, har i disse dager en kampanje på bodyer til småbarn.

Et par av plaggene vekket oppsikt hos bloggeren Sinnabloggeren. Den ene bodyen er blå med skriften «Adm.dir», og en rosa body har teksten «Hjerteknuser».

- Jeg ser ingen problemer med dette. Hvis du vil ha en med teksten «Adm.dir» kan du bare kjøpe den blå, selv om det er til en jente, sier butikksjef Madelen Berg i Byporten kjøpesenter i Oslo.

Hun får støtte av Lene Idsø i markedsavdelingen i Bestseller. Idsø synes det er beklagelig at noen forbrukere har reagert på denne måten:

- Vi syns det er trist at enkelte begynner å sette spørsmålstegn rundt våre hodninger, fordi vi har prøvd å være humoristiske på et par produkter. Det står heller ikke noe sted på plagget at den ene er til gutt og den andre til jente, sier Idsø.

Bør slippe slike merkelapper

Likestillings- og diskrimineringsombud Sunniva Ørstavik reagerer med bekymring på hvordan kleskjeden behandler jenter og gutter ulikt:

- Dette sier noe om en forventning til hva gutter og jenter skal være, og den virkeligheten der jenter skal være hjerteknusere og gutter adm.dir, møter barna fra de er bittesmå. Det bekymrer meg når klær og leker gjennomgående oppfordrer til ulik adferd for jenter og gutter, sier Ørstavik via kommunikasjonsavdelingen i en e-post til Aftenposten.

- Jeg tror at mange kommer til å engasjere seg i dette, og det er jeg glad for. Mange foreldre er opptatt av at barna deres skal slippe slike merkelapper, og at vi har de samme forventningene til gutter og jenter, sier Ørstavik.

- Ingen kunder har reaget

Lene Idsø i Bestseller forklarer i en e-post til Aftenposten at de har laget tekstbodyer i mer enn ti år.

- Det er stadig økende etterspørsel etter dem. Dette var fra vår side ment som noe artig og humoristisk, vi hadde naturligvis ikke regnet med at de omtalte tekstene skulle støte noen, sier Idsø.

Butikksjefen på Name It Byporten forklarer at disse bodyene henger sammen på ett stativ, og ikke er hengt opp i hver sin del av butikken, slik andre gutte- og jenteklær er.

- Det er ingen kunder som har reagert på dette, så jeg skjønner ikke hvorfor det er et problem, sier hun og legger til at kjeden har hatt bodyer og siklesmekker med tekst på i flere år uten at det har vært noe spørsmål.

LES OGSÅ: Facebook-protest mot «jente-Lego»

Blått til jenter

I tillegg til bodyen, har de også siklesmekker med «Adm.dir»-teksten på.

- Her er det mange som har kjøpt de lyseblå smekkene til jenter, det går jo helt fint, sier butikksjefen.

I samme kampanje har de også en rosa og en blå body med teksten «Tøffere enn toget». Her har begge fargene samme tekst.

For et halv år siden skrev Aftenposten om eggleverandøren Prior som solgte prinsesseegg og sjørøveregg. Også her var det kunder på sosiale medier som reagerte.

På forsiden nå