Sjekkestunt kan svi på pungen

Forbrukerombudet er kritisk til Sparebank 1 SMNs Tinder-profil.

Bildet viser brukeren «Line, 23», opprettet av Sparebank 1 SMN (t.v.) og et utdrag av samtalen Sparebank 1 SMNs medarbeider hadde med en trøndersk mann (t.h.).  

Saken oppdateres.

Sparebank 1 SMN har opprettet en profil på den populære sjekke-appen Tinder. Med en flørtende sjargong tar bankens representanter« Labb» og «Line» kontakt med single trøndere.

Forbrukerombudet mener at en bankens Tinder-aktivitet er problematisk, og kan være ulovlig i forhold til markedsføringsloven.

Kan være skjult reklame

Forbrukerombudet mener at den aktuelle saken kan falle i kategorien «spam», som ikke er lovlig. De mener også at det kan stilles spørsmål om dette er skjult reklame, som også er lovstridig.

- Det er ikke den type kontakt man forventer å få på en slik plattform, så det kan være snakk om det er skjult reklame, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Det er i forhold til markedsføringsloven at Sparebank 1 Midt-Norge beveger seg i grenseland.

- Ett viktig prinsipp i markedsføringsloven er at man skal ha mulighet til å samtykke eller reservere seg mot reklame, sier Nergård.

Samtykkelsesforvirring

På Tinder må man like hverandres profil for å snakke med hverandre, Forbrukerombudet er ikke sikker på om det er det samme som å samtykkelse.

- Det handler om det prinsipielle i saken, og hvorvidt at det å like en profil er det samme som å samtykke til reklame. Det er ikke noe vi kan bastant konstatere, sier Nergård til.

- Men på Tinder så får man forslag basert på geografisk avstand. Da er det problematisk hvis ti av femti treff er logoer av nærliggende bedrifter, folk kan kanskje lure på om dette er personer som jobber i de nevnte bedriftene. Uansett så skal reklame og logoer befinne seg på et eget definert sted på slike plattformer, poengterer Nergård.

Kan bli bøtelagt

Bedrifters inntog på sosiale medier og sjekkesteder som Tinder, kan svi på pungen for aktørene.

- Vanligvis pleier vi å ordne dette opp med bedriftene, men i verste fall kan man bli bøtelagt for slike overtredelser, sier Nergård og henviser til Norsk Tipping, som fikk 200 000 kroner i bot for snikreklame på finn.no.

Nergård forteller at Forbrukerombudet følger sosiale medier med argusøyne, og har jobbet lenge med Facebook, Instagram og i det siste – Snapchat.

- Sosiale medier utvikler seg hele tiden, og vi må følge godt med på det som skjer fremover. Vi ønsker selvsagt tips fra brukerne hvis de opplever noe lignende som i dette tilfellet, sier Nergård.

- Ikke reklame

Sparebank 1 SMN mener at Tinder-stuntet ikke var ment som reklame.

- Tinder-profilen var godt ment og vi tar Forbrukerombudets kritikk til orientering. Vi ville teste ut en ny plattform for å komme i kontakt med ungdommen, og eventuelt åpne opp for samtaler om økonomisk rådgivning, sier informasjonsdirektør Hans Tronstad ved Sparebank 1 SMN.

Forbrukerombudet mener det derimot kan være snakk om urimelig handelspraksis i denne saken.

- Reklame kan være et snevert begrep, og vi bruker ofte begrepet urimelig handelspraksis. Når bedrifter bruker sosiale medier og tar kontakt med folk på denne måten, så kan det være snakk om urimelig handelspraksis, sier Nergård.

Nå skal Tinder-profilen slettes, men banken skal prøve seg på andre plattformer i fremtiden.

- Dette var et eksperiment, som nå er avsluttet og vi tar med oss nyttig kunnskap videre. Vi har fått god respons, i all hovedsak positiv, og vi kommer til å teste ut nye plattformer i fremtiden. Det handler om å henge med i tiden og tenke utradisjonelt, sier Tronstad.

Forbrukerombud Gry Nergård er kritisk til Sparebank 1 SMNs Tinder-stunt. 

Forbrukerombud Gry Nergård er kritisk til Sparebank 1 SMNs Tinder-stunt. 

Informasjondirektør Hans Tronstad ved Sparebank 1 SMN mener at Tinder-profilen ikke var ment som reklame for banken. 

Informasjondirektør Hans Tronstad ved Sparebank 1 SMN mener at Tinder-profilen ikke var ment som reklame for banken. 

På forsiden nå