Ønsket om å være populær har gjort at mange apper som InstaLiker, Get Likes og LikeBooster har gjort suksess med å tilby følgere og likes mot betaling på Instagram.

– Det er først og fremst bedrifter som kjøper slike apper slik at de ser ut som om de når ut til flere, men også flere private har tatt disse appene i bruk, sier Thomas Moen, blogger og foredragsholder om sosiale medier til Aftenbladet.no.

For å få hundre likes på et bilde, må du ut med rundt 30–40 norske kroner. Jo flere likes og følgere, dess høyere pris. Appene benytter seg av såkalte clickfarmer i India.

– Der sitter det opp til hundre person med kanskje 20 Instagram-profiler hver. Når du kjøper en slik app, så får de beskjed om hva de skal trykke liker på. Det er også noen falske profiler i omløp for å gi kjøperne flere følgere, sier Moen.

Stavanger-jentene Asta Lind Thorarensen, Remine Birkeland og Marte Gausdal, alle 13 år, har allerede hatt smarttelefoner og kontoer på sosiale medier i mange år. Betydningen av likes har jentene kjent på kroppen i lang tid allerede. De tror det er mest unge jenter som føler press om å fremstå vellykket og populære.

– De er kanskje usikre på seg selv, og tror at de ser bedre ut på utsiden om de kjøper en app som gir dem flere følgere. Mange jenter konkurrerer også med hverandre om å ta seg best ut på sosiale medier, og det er jo testen om hvem som får flest likes som avgjør. Mange kan derfor oppleve at de blir sett ned på hvis de ikke får nok likes eller kommentarer, sier Asta.

Stavanger-jentene vi møter legger ikke skjul på at de synes det er gøy å dele bilder fra livet sitt på sosiale medier, og at de sjekker telefonen hele veien etter at de har postet noe.

– Jeg blir veldig glad når jeg får mange likes og kommentarer på et bilde, selv om det viktigste er jo at jeg liker bildet selv. Men det er jo selvfølgelig kjipt hvis man ikke får noe respons, sier Asta. Remine og Marta nikker bekreftende. De sitter på en benk i skolegården på Kannik Ungdomskole. På bordet foran dem ligger tre telefoner fra Apple. De små, blinkende skjermene som holder dem i kontakt med omverden er aldri langt unna.

– Betydning av likes er aldersbestemt

Australske forskere har slått fast at de som får flest tilbakemeldinger på Facebook har bedre selvfølelse enn de som ikke får noen tilbakemeldinger. Det tror Willy-Thore Mørch, professor i barn og unges psykiske helse, også gjelder for norske ungdommer.

– Det vi vet er at likes er viktig for ungdommene, og at de reagerer lynraskt på den umiddelbare responsen de får på sosiale medier. Legger de for eksempel ut et profilbilde på Facebook der de høster kritikk, er de ikke sene med å slette bildet, sier Mørch.

Han tror ungdom stiller høye krav til seg selv om hvor populære de skal være på sosiale medier. Hvis antall tomler opp ikke samsvarer på det målet ungdommen selv har satt seg, kan det skape skuffelse. Betydningen av likes tror Mørch også er aldersbestemt.

– Helt i begynnelsen av tenårene ser det ut som om likes er mer gøy og spennende. I årene som følger ser likes ut til å bli mer viktig fordi man deler mer av sitt personlige liv som kjærester, familie og interesser. Presset i samfunnet er at man skal være flink i alt, samtidig som man har gode sosiale relasjoner. Dette skal skinne gjennom på våre kontoer i sosiale medier, sier Mørch.

– Selfies får flest likes

13-åringene forteller at sosiale medier gjør at man blir dømt på utseende, og at mange legger ut bilder av seg selv for å få en bekreftelse på hvordan man ser ut.

– Det som helt klart høster mest likes, er selfies. Da får man ofte mange kommentarer og. Det er et ganske sikkert kort om man vil ha mange likes, sier Marte.

– Det gøyeste er om man slår sin egen rekord i likes på et bilde man legger ut, da blir jeg skikkelig glad, sier Asta. Jentene sier at de derimot aldri har slettet et bilde fordi de ikke har fått så mange likes som de har håpet på, men at de vet om mange som blir triste om de ikke får den responsen de hadde håpet på.

– De føler seg kanskje ikke likt, eller oversett. De blir kanskje flaue, og sletter de har lagt ut slik at ikke folk skal se antallet likes eller kommentarer. Det er synd at de tenker sånn, det er jo ikke det som er meningen. Formålet er jo å dele noe med andre, sier Marte.

Upopulær i all offentlighet

– Mennesket har et ønske om å bli likt, og passe inn. I dag skjer dette i høy grad gjennom sosiale medier, og det som er annerledes nå er at det skjer offentlig. Andre ser hvor mange som liker, kommenterer og deler det du publiserer. Det er når en person begynner å måle sin selvfølelse og popularitet i antall likes at det er problematisk, sier psykolog Kari Wierød i Sentrumspsykologene i Stavanger.

Et annet aspekt med sosiale media er at det følger oss hele veien, uansett hvor vi er og hva vi gjør.

– Man er hele veien bevisst på hvor populær eller eventuelt upopulær man er. Det kan være slitsomt å stadig ha hengende over seg, man kommer liksom ikke unna det, fortsetter Wierød.

Kilder: "Threats on belonging on Facebook: Lurking and Ostracism", The University of Queensland