- Vi ser at det gir status i sosiale medier å dele bilder fra flotte turer, og «alle» er plutselig på minst en fjelltur i løpet av sommerferien, sier Ingvild Lundberg Bakke ved Den Norske Turistforening (DNT) til Adresseavisen.

Turistforeningen har merket en markant økning av unge turlystne. Siden sommeren 2015 har antall unge medlemmer økt med 13,8 prosent. Per dags dato har DNT nesten 35 000 ungdomsmedlemmer i alderen 13 til 26 år.

- Vi ser at det har blitt kult å være på fjellet, og at det har blitt veldig populært å dele fjellbilder på sosiale medier, sier hun.

Helt ferske tall fra en undersøkelse gjennomført av TNS Gallup for DNT viser at 58 prosent blant den yngre garde ønsker å bruke ferien sin på fjellet.

Vil du også dra på fjelltur i sommer? Her foreslår vi ti destinasjoner - de mest populære i Norge målt i antall besøkende.

Oppdage nye sider ved Norge

Pernille Carstens (23) er ikke blant de mange unge i turistforeningen, men har likevel tilbrakt mange dager på fjelltopper i Norge denne sommeren. Så langt har turen gått til Lofoten, Oppdal og Storheia i Trondheim.

- Jeg har vært på turer med vennene mine, og jeg planlegger også å dra en tur nordover for å gå på tur der i løpet av ferien, sier hun.

Under en praksisperiode i Lofoten i hjemmetjenesten var det mye snakk om toppturer og anbefalinger om fine turdestinasjoner.

- Vi var veldig heldige med været mens vi var der, noe som motiverte i tillegg til at det er god trening, sier hun.

Carstens har stor forståelse for at mange på hennes alder vil på fjellet i sommer. Hun opplever at unge har blitt mer aktive de siste årene. Deling på sosiale medier inspirerer og motiverer, og hun sier at det ikke er noen hemmelighet at trender som dette sprer seg.

- Delingen minner oss på hvor mange fine plasser det er i Norge som vi ikke har sett. Jeg har selv reist altfor lite i Norge.

- Positivt og helsebringende

Berit Skog, førsteamanuensis og forsker ved institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU, forklarer at det generelt er populært å dele bilder av ulike aktiviteter man holder på med.

- Det er en tendens der man legger ut bilder der man står og poserer på fjelltopper. Det kan være for å vise at man har nådd et mål, men også for å ta seg godt ut, mener hun.

Hun er enig i at denne typen bilder har en smitteeffekt.

- Folk får se hvor flott det er, og dette kan fungere positivt og helsebringende, sier hun.

12 000 bilder

For tre år siden hadde DNT en kampanje der de forsøkte å få flere unge ut på tur. Folk ble oppfordret til å benytte seg av emneknaggen #vennetur på sosiale medier. På nåværende tidspunkt har over 12 000 bilder denne emneknaggen på Instagram.

- Vi fikk inn utrolig mange bilder. Og det er klart at jo mer synlig bilder av fjell og natur er, desto flere vil dra, sier Bakke.

Tro på fortsatt økning

- Vi tror at tallet på unge som like gjerne pakker tursekken som treningsbagen bare vil øke fremover, sier Bakke.

DNT ung prøver å tilby varierte og spennende aktiviteter som er populære blant de yngre, som padling, klatring og mer vanlige turer fra hytte til hytte i fjellet.

- Det vi har oppdaget er at flere vil oppleve noe nytt i ferien, ikke bare ligge på stranda dagen lang. Det å bruke kroppen sin i ferien er stadig mer populært, sier hun.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.