Tall viser også at den såkalte Black Friday ga større utslag i år enn i fjor. I løpet av årets nest siste måned brukte vi betalingskort 143 millioner ganger, ifølge tallene fra BankAxept og Nets.

En av starter handelen

I den årlige julehandelsundersøkelsen til Nets svarte 35 prosent at de planla å starte julegavehandelen i november. Fem dager med mer enn 6 millioner kortkjøp denne måneden tyder på at dette ser ut til å være tilfelle for mange.

– Fredag 27. november, som omtales som Black Friday, er den dagen med mest kortbruk til nå i år, og kun en gang tidligere har kortene blitt benyttet flittigere. En omsetning på mer enn 3,1 milliarder kroner og 7,6 millioner kortkjøp tyder på hektisk aktivitet for handelsstanden, sier pressesjef Stein-Arne Tjore i Nets i Norge.

Handler ikke på kreditt

Totalt ble betalingskortene brukt for mer enn 50 milliarder kroner i november, en økning på 6,4 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Tallene viser samtidig at de fleste handler for penger de har på konto.

Black Friday var også medvirkende til at omsetningen på kjøpesentrene steg med 12,1 prosent i uke 48 prosent sammenlignet med samme uke i fjor, ifølge tall fra Virke.

Alle områder bortsett fra trøndelagsfylkene hadde vekst på over 10 prosent. Sterkest vekst var det på Sørlandet, der veksten var på 15,4 prosent i uke 48.

Korttall fra DNB viser at folk i gjennomsnitt brukte 50 prosent mer på Black Friday i år enn på øvrige fredager i november. Tilsvarende tall fra 2014 viste en økning på 20 prosent, så effekten av Black Friday var altså betydelig høyere i år.