To personer omkom i brukollapsen på Lade i Trondheim. Foto: Jonas Bjørkli

- Jeg bekrefter at det var Reinertsen som hadde prosjekteringen av brua for Statens vegvesen, sier styreleder Erik Reinertsen til Adresseavisen.

- Hva er din kommentar til at dette skjer igjen?

- Jeg henviser til Statens vegvesen. Og har ingen kommentar ut over det, sier Reinertsen.

Ifølge Statens vegvesen skal brua ha kollapset da en tømmerbil kjørte over den. Bilen falt ned rundt seks meter. Føreren er skadd og fraktet til sykehuset Innlandet.

- Han er innlagt på Lillehammer med lettere brudsskader. Tilstanden er stabil, opplyser kommunikasjonsrådgiver Line Fuglehaug ved sykehuset.

Fikk bot for brukollaps i 2013

Reinertsen AS hadde ansvaret for prosjekteringen av brua som kollapset ved Sjoa i Gudbrandsdalen onsdag.

- Jeg kjenner ikke saken, og kan derfor ikke uttale meg, sier Reinertsen-tillitsvalgt Kåre Walseng i Norges ingeniør- og teknologiorganisasjon (NITO).

Samme selskap fikk fem millioner kroner i bot etter brukollaps som kostet to menneskeliv på Leangen i Trondheim i 2013. To personer, en bilist og en arbeider, omkom da brua kollapset.

– Det er altfor tidlig å si noe om årsakssammenhengen, men brua var dimensjonert for en totallast på 65 tonn. Tømmerbilen veide rundt 31 tonn, sier Øyvind Moshagen, prosjektleder i Statens Vegvesen for E6 Biri-Otta.

Han bekrefter overfor VG at det var Reinertsen AS som hadde ansvaret for prosjekteringen og de tekniske beregningene av brua.

Etterforsker saken

Brua av limtre ble montert i september i fjor som et ledd i utbyggingen av nye E6 i Gudbrandsdalen. Statens vegvesen opplyser på sine nettsider at leverandør Moelven Limtre og entreprenør Implenia Aurstad er på stedet for å undersøke hendelsen og årsaken til kollapsen.

- Først og fremst er vi svært lei oss på vegne av lastebilsjåføren, og samtidig glad for at ingen andre er skadet. Det er for tidlig å spekulere i hva som er årsaken til at brua kollapset. Men vi regner med at det nedsettes gransking av saken umiddelbart, sier direktør Rune Abrahamsen i Moelven Limtre AS på deres nettsider.

Politiet etterforsker nå saken.

- Vi betrakter dette som et trafikkuhell med personskade. I tillegg er Arbeidstilsynet koblet inn, sier Geir Stavheim ved Gudbrandsdal politidistrikt til Adresseavisen.

Ved 22-tiden o kveld er arbeidet på stedet avsluttet, og vil gjenopptas i morgen.

Beholdt oppdragene

Bøtelagte Reinertsen AS har beholdt oppdragene som kontrollkonsulent på norske bruer.

Brukollapsen på Rotvoll i 2013, der to mennesker mistet livet, har ikke hindret Vegdirektoratet i å forlenge avtalen med Reinertsen.

– Vi betviler ikke deres kompetanse. I Vegdirektoratet har det ikke vært en aktuell problemstilling at Reinertsen ikke lenger skulle ha en slik kontrollfunksjon på grunn av ulykken på Rotvoll.

Det sa leder Inger S. Hegrenæs ved kontor for kontroll og godkjenning av bruer i Vegdirektoratet til Adresseavisen i 2015.

Arbeidsulykke i 2012

Også i 2012 var Reinertsen involvert i en dødsulykke, da en polsk bygningsarbeider omkom under bygningsarbeid. Han fikk et betongelement og nesten 50 tonn bygningsmasse over seg i forbindelse med et prosjekt på Brattøra i Trondheim.

Polakken var ansatt i en underleverandør av Reinertsen for å utføre betong- og forskalingsarbeid på prosjektet.

Reinertsen AS fikk hard medfart av Arbeidstilsynet. Både tegninger og monteringsbeskrivelse manglet da dødsulykken på Brattøra skjedde.

Arbeidstilsynet mener Reinertsen AS ikke burde startet arbeidet før dette forelå.

Arbeidstilsynet mener at mangelen på arbeidsinstruks, utgjorde en vesentlig risiko for utførelse av det arbeidet som firmaet Trøndersveis AS var innleid for å gjøre.

Arbeidsulykken inntraff 16. mars 2012 under utstøpingsarbeider på et hulldekkeelement på et bygg som var under oppførelse på Brattørkaia. Arbeidet fant sted på toppen av bygget i 6.etasje. Ulykken førte til at fem hulldekkeelementer med en totalvekt på 48 tonn falt fra bygget.

Leszek Goral (53) som var ansatt i Svane Bemanning AS falt ned fra toppen av bygget, og ble begravd i betongruinene. Han omkom på stedet. Den polske anleggsarbeideren var innleid av hovedentrepenør Reinertsen AS for å utføre betongarbeid ved montering av hulldekkelementer på prosjektet.