I dag legger kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen fram regjeringens realfagstrategi. Der understreker han kompetansekravet til alle lærere som skal undervise i matte.
Skal gjøre realfag spennende
Minst 30 studiepoeng i matte
I barnetrinnet skal mattelærere heretter ha minst 30 studiepoeng i faget, mens lærere på ungdomstrinnet skal ha 60 studiepoeng. Det siste tilsvarer et årsstudium i matte. Dette er en følge av lærerløftet som regjeringen kom med i fjor. Kunnskapsministeren krever nå at kommunene som eier skolene, tar ansvaret for at lærerne får det videreutdanningen som trengs. Han slår fast at dette kommer til å ta noen år. Samtidig blir det fra neste år krav om karakteren fire eller mer fra videregående for å komme inn på lærerstudiet.
Én av fire lærerstudenter hadde ikke klart matte-kravet
– Lærerne må ha mer kunnskap
20 prosent mangler fordypning
18,6 prosent av lærerne som i dag underviser i matte i grunnskolen, hadde i 2014 ikke fordypning i matematikk, viser tall fra SSB.
Han vil ha mer realfagsopplæring inn i barnehagen og vil gjøre undervisningen i matematikk, naturfag og teknologi mer spennende. Målet med realfagsstrategien er at norske skoleelever skal bli mer interessert og dyktigere i realfag.
Klatrer seg god i matte
Nesten stryk på eksamen
Ved eksamen i matematikk i vår fikk 42 prosent av tiendeklassingene i Norge karakterene 1 eller 2.
– Dette er en veldig tydelig indikasjon på at vi har et realfagsproblem i Norge, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
LES OGSÅ: Barn i kø for å forske i ferien
Må starte i barnehagen
Kunnskapsministeren mener realfagsopplæringen må starte i barnehagen. Realfag skal bli mer vektlagt i rammeplanen for barnehagen enn i dag. .
– Rett og slett fordi det er gøy. Drivkraften må være nysgjerrighet etter å finne ut hvordan ting fungerer, sier Isaksen som understreker at realfag i barnehagen må dreie seg om lek og eksperimenter, og læring gjennom lek.
Denne realfagstrategien kommer til å koste penger som kommer over statsbudsjettene i årene framover sammen med nye årlige tiltaksplaner.