Fra 2014 til 2016 har det vært fem ulykker hvor en syklist på elsykkel har omkommet. Aftenposten har gått igjennom ulykkesanalyserapportene (UAG) fra Statens vegvesen.

* I samtlige tilfeller mistet føreren kontroll over elsykkelen. Tre av fem forulykkede hadde kjøpt elsykkelen kort tid – bare dager eller uker – før ulykken.

* Snittalder på de fem omkomne var 68,3 år. Den yngste var 58 år, den eldste var 87 år.

* I to tilfeller oppgir granskerne at sannsynlig ulykkesårsak var at elmotoren fortsatt ga fremdrift, mens føreren selv ikke ønsket dette.

* For høy hastighet i nedoverbakke er årsak til tre av dødsulykkene.

* I én ulykke oppgis rus kombinert med fart å være antatt hovedårsak.

Med utgangspunkt i to av de norske ulykkene foreslår granskerne hos Veivesenet obligatorisk opplæring for el-syklister for å forebygge nye ulykker.

Trondheim 19. mai 2016 Ingfrid Vevik (t.h.), Kåre Vevik (t.v.) og Loyd Jacobsen på Byneset i etterkant av dødsulykken 16. mai. De mener svingen i Hangerslettvegen bør utbedres. Foto: Morten Antonsen

Elsykler er tyngre og går raskere

Elsykkelen kan gi eldre mulighet til å kombinere større radius med mosjon. Men for mange kan det være flere tiår siden sist de satt på et sykkelsete. De behersker kanskje ikke farten, eller de leser trafikksituasjonen for sakte og får problemer med samspillet med andre trafikanter. Kroppen tåler også mindre ved en ulykke.

Sykkelen er dessuten annerledes og tyngre enn de er vant til, mange elsykler veier over 20 kilo. I 2016 testet NAF åtte elsykler på det norske markedet. Det viste seg at fire av demhadde for dårlige bremser.

Sykkelulykker øker mest

Ved Oslo universitetssykehus Ullevål er antall traumealarmer for sykkelulykker nå fire ganger så høy som i 2002. En slik alarm utløses når en hardt skadet person er på vei inn og et team på mer enn ti personer skal stå klare i mottak.

Til Ullevål sendes de alvorligste skadetilfellene fra hele Øst-Norge.

Professor Torben Wisborg er leder av Nasjonal kompetansetjeneste for traumatologi. Han mener syklistene selv må ta noe av ansvaret:

– Elsyklister oppnår høyere fart, konsekvensene blir større om det oppstår en ulykke. Nordmenn må gjerne lære av dansk sykkelkultur. Jeg blir skremt når syklister kommer i høy hastighet oppe på fortauet, sier Wisborg.

– Tren én måned før du begir det ut i trafikken

Kino- og kulturaktivist Ingeborg Moræus Hanssen (78) ivrer for elsykler, men sier at de krever at man lærer å sykle på nytt.

– En elsykkel er en bysykkel som skal kunne brukes med pent tøy. Det er livsfarlig å sette seg på noe slikt uten å øve. Kraften kan lett fare av med deg, forteller Hanssen.

Den spreke 78-åringen har et godt råd til andre seniorer som vil ut og sykle igjen:

– Om du ikke har syklet eller kjørt bil på lenge, bør du prøve deg frem i minst én måned før du begir deg ut i trafikken, sier hun.

Ingeborg Moræus Hanssen har i flere år vært en pasjonert elsyklist. Hun mener man trenger minimum én måned med læring før man som elsyklist gyver løs i bytrafikken. Foto: Anette Karlsen (arkivbilde

Flest eldre omkommer

Statistisk sentralbyrå (SSB) skiller ikke mellom elsykkel og vanlige sykler i sin statistikk. Det gjør derimot danskene.

* I årene 2010–2016 omkom 62 mennesker på ulike typer sykkel i Norge. 29 av dem var 54 år eller yngre, mens 33 var 55–74 år. Fem var fra 75 år og oppover, viser tall fra SSB.

* I årene 2012–2016 omkom totalt 142 syklister i Danmark: 72 i aldersgruppen 0–64 år, mens 70 var 65 år eller eldre. Blant el-syklister var antall drepte 18 totalt. Hele 14 av dem var 65 år eller eldre.

Elsykler trimmes til å kjøre 40–50 km/t

En elmotor skal hjelpe sykkelen opp til maks 25 km/t, da skal motoren koble ut. Tyngre lastesykler kan leveres med sterkere motor, men også her gjelder samme hastighetsregel.

Politiet og Veivesenet har tidligere avdekket tilfeller der elsykler trimmes til å yte mer enn det som er lovlig. Men det finnes ingen sentral statistikk over antall eller reaksjoner.

Flere elsykkel-typer har motorer som relativt lett kan trimmes til å gå i hastigheter på 40–50 km/t med motorkraft, men da er de ikke lenger sykler i lovens forstand. Disse vil da sammenlignes med kjøretøygruppen moped med registrerings- og forsikringsplikt, og de kan ikke kjøres på fortau, gangvei eller i sykkelfelt.

Forårsaker du en ulykke med en trimmet elsykkel, kan du pådra deg et stort erstatningsansvar:

– Om du kjører en trimmet elsykkel og årsaken til ulykken er høy fart, vil du lettere anses for å ha vært uaktsom om det oppstår skader, sier advokat Camilla Wiermyhr som bistår Syklistenes Landsforbund i juridiske spørsmål.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter