Leveransene ble stanset i mai etter på grunn av mangel på reservedeler som følge av krigen i Ukraina og etterdønninger av pandemien.

– Trikken betyr mye for mange. Den er svært godt likt og en viktig del av bybildet i Oslo og kollektivtilbudet for alle reisende. Jeg er derfor glad for at vi nå får flere nye trikker til Oslo igjen, sier konsernsjef Birte Sjule i Sporveien i en pressemelding.

Målet er at alle de 87 nye trikkene skal leveres og fases inn innen utgangen av neste år. Sporveien har så langt fått levert 21 av trikkene og Oslo mangler altså 66 trikker, meldte Aftenposten i mars.

Men ifølge Sporveien er det fortsatt utfordrende å få tak i nok reservedeler for å vedlikeholde de trikkene som Sporveien allerede har mottatt og tatt i bruk.

I 2020 var kostnadene for de nye trikkene 4,1 milliarder kroner. I tillegg kommer utgifter på mer enn fire milliarder til oppgradering av gater, skinnegang og vann og avløp.