MS Roald Amundsen er utstyrt med store batteripakker og er verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip. Ifølge Hurtigruten er skipet spekket med miljøvennlige løsninger og grønn teknologi.

Les også: Hurtigruten byr på kystruten mellom Bergen og Kirkenes

Om bord vil det være spesialbygget ekspedisjonsutstyr, et eget forskningssenter, flere restauranter, evighetsbasseng og store utedekk der gjestene kan nyte den spektakulære naturen der skipet seiler.

Skipet skal etter planene settes i trafikk i allerede i år. Foto: Oclin/Hurtigruten / NTB scanpix

Nyanskaffelsen er 140 meter lang, 23,6 meter bredt og har plass til 530 gjester og mannskap på 151 personer.

Skipet skal etter planene settes i trafikk i allerede i år, mens søsterskipet, MS Fridtjof Nansen, som for tiden er under bygging på Kleven verft, følger etter i 2019.Les også: Hurtigruten kjøper tilbake MS Nordlys

MS Roald Amundsen skal ta med gjester blant annet til Antarktis, Svalbard, Alaska, gjennom Nordvestpassasjen i fotsporene til Roald Amundsen – og på ekspedisjonsseilinger langs norskekysten.

Les også: Vertskapsbyen Trondheim en gullgruve for hotellene

Verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, MS Roald Amundsen ble sjøsatt på Kleven verft i Ulsteinvik lørdag. Skipet skal seile ekspedisjonscruise til blant annet Antarktis, Arktis og langs norskekysten. Foto: Oclin/Hurtigruten / NTB scanpix