I midten av juli skulle firmaet Pipelife Norge, som har hovedkvarter i Surnadal, slepe flere store rør fra Norge til Algerie i Nord-Afrika ved hjelp av en båt.

Transporten gikk ikke som planlagt.

SE OGSÅ: Timelapsvideo fra demonteringen av den gamle jernbanebrua på Stjørdal

Slet seg etter kollisjon

- Da vår transport var i den engelske kanal ble den påkjørt av et annet skip, og flere av rørene slet seg, sier administrerende direktør i Pipelife Norge, Kjell Larsen.

Transporten besto av totalt syv rørlengder, hvor de seks lengste rørene var 480 meter lange.

To av rørene skal ha blitt kappet i to i forbindelse med hendelsen, som skjedde mellom 18. og 19. juli.

Skylt i land i England

Torsdag 10. august kunne bbc.com vise videobilder av flere av rørene, som hadde blitt skylt i land på kysten utenfor Norwich i Norfolk øst i England.

Ifølge avisen The Guardian har rørene tiltrukket seg nysgjerrige strandgåere. Videobilder viser folk som går oppe på toppen av et av rørene, mens andre forbipasserende tar selfies, ifølge avisen.

SE OGSÅ: Bli med inn i gigantskipet Costa Pacifica

Ba folk holde seg unna

Til avisen ber Pipelife Norge folk holde seg unna gigantrøret.

- Rørene kan ha en vekt på mellom 7- og 800 kilo per meter, så et slikt rør veier mange tonn. Hvis man står i nærheten og det kommer en bølge, kan det være kritisk, sier Larsen.

Ifølge Larsen er nå hele den forsvunnede lasten lokalisert.

- Noe av lasten er lokalisert på land, og noe er lokalisert til havs. Aktuelle myndigheter har kontroll på lasten, og vi har kontakt med myndighetene for å bistå faglig og teknisk.

SE OGSÅ: Her frakter 26 tonn kunst igjennom Trondheim

Skal slepes tilbake til Norge

Han opplyser at hendelsen er en sak som nå håndteres av forsikringsselskapet til Pipelife Norge og forsikringsselskapet til det andre involverte skipet.

Forsikringsselskapene har ifølge Larsen utnevnt en koordinator som skal sørge for at rørene blir samlet og så slept tilbake til Pipelife i Norge.

- Vi vil få vurdert skadene, og ta rede på om noe av lasten er helt ok. Vi er i en tidlig fase, og det er mange spørsmål som er ubesvart, sier Larsen.

SE OGSÅ: Bli med inn i cruiseskipet Koningsdam

Vet ikke hvorfor kollisjonen skjedde

Ifølge Larsen finnes det spesielle myndighetsbestemte krav til denne typen transporter. Blant annet skal transportene merkes slik at andre fartøy skal kunne se den.

- Vi hadde alt i orden når det gjelder disse kravene. Vi aner ikke hvorfor det andre skipet kjørte rett inn i vår leveranse, sier Larsen.

Han opplyser at Pipelife Norge har foretatt hundrevis av slike transporter tidligere, blant annet over Atlanterhavet.

- Vi har hatt tilsvarende uhell en gang tidligere. Dette er noe som ikke burde forekomme, sier Larsen.

SE OGSÅ: Her slepes 23 000 tonn ut Trondheimsfjorden

Skulle brukes i infrastrukturprosjekt

Da uhellet skjedde var rørtransporten på vei fra Pipelife Norges fabrikk i Stathelle i Telemark til Algerie der de skulle brukes i forbindelse med et infrastrukturprosjekt.

- Rørene skal kobles sammen til enda større lengder og senkes i sjøen. De skal så frakte kjølevann inn til et anlegg på land, sier Larsen.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter