Flyet, et NATO-transportfly av typen Boeing 707, frakter norske offiserer avgitt til NATOS Awacs-operasjoner.

Flyet skulle egentlig ha tatt av fra Ørland hovedflystasjon med destinasjon Middelhavet, men det satte værgudene en effektiv stopper for. Derfor ble personell transportert i busser og biler fra Ørlandet til Værnes.

- Vanlig oppdrag

De cirka tretti om bord er stort sett bakkepersonell og jobber med service, vedlikehold og planlegging, opplyser oberstløytnant Per Birger Mathisen. Han er sjef for avdelingen, som har navnet FOL Ørland (Forward Operating Location Ørland).

- Dette er et helt vanlig oppdrag for oss, sier Mathisen.

De har blant annet tidligere operert over Afghanistan og i USA i tiden like etter 11. september 2001.

Nå går reisen først til flybasen Geilenkirchen i Tyskland. Det er hjemmebasen for NATOs Awacs-fly. Der vil nordmennene bli fordelt på to grupper og sendt videre til henholdsvis Trapani-basen på Sicillia i Italia og Konya i Tyrkia.

Stepper inn ved behov

Det er herfra NATOs E-3A Awacs overvåkningsfly skal operere. Begge basene er i likhet med Ørlandet såkalte Forward Operating Locations som er klargjort for de store overvåkningsmaskinene.

- Vi er basert i Norge slik at NATO kan drive luftovervåkning i nordområdene. Nå er det så store NATO-operasjoner på gang at det vil bli lite virksomhet her. Da er det naturlig at vi stepper inn og hjelper til der det er behov for det, sier Mathisen.

Her lettet NATO-flyet med norsk personell fra Værnes i slutten av mars. Foto: STEINAR FUGELSØY