Den nye jernbanebrua mellom Hell og Værnes ble «skjøvet» over Stjørdalselva denne uka. Jernbaneverket anslo selv at det ville ta tre dager, men denne gangen var de mer effektiv enn de hadde regnet med.

Arbeidet med å skyve det 400 tonn tunge bruelementet 50 meter over Stjørdalselva startet tirsdag morgen.

- Selv om Jernbaneverket er en stor byggherre, er det slettes ikke ofte at vi gjør noe sånt, sier prosjektleder John Ivar Mogseth i en pressemelding.

Allerede onsdag klokka 17.30 var bruelementet på plass, én dag tidligere enn planlagt.

30 meter tirsdag

Onsdag morgen fortalte teknisk byggeleder Sven Erik Totland i Prosjektutvikling Midt-Norge at flytteprosessen gikk som smurt.

- For disse kara er det ikke noe problemer å justere 400 tonn, sa han fornøyd.

I tidsrommet 07.00 til 19.00 tirsdag flyttet brua seg 30 meter, altså 2,5 meter i snitt per time.

20 liter grønnsåpe

28. oktober skal man i gang med neste bruelement som skal skjøtes på det allerede eksisterende bruelementet. Det skal også skyves videre over elva.

Skyvkrafta er på rundt ti tonn. Det gikk med 20 liter grønnsåpe som bruelementet ble vasket i før det ble skjøvet over elva.

Erstatter landemerke

- Den gamle jernbanebrua er et kjent landemerke. Vi håper at den nye også blir et vakkert skue, sier Mogseth.

Brua har en total lengde på 220 meter og bygges for to jernbanespor. Den vil erstatte den gamle jernbanebrua som ble bygd i 1900. Den nye jernbanebrua er en del av Jernbaneverkets utbygging av Hell - Værnes til en samlet kostnad av 655 millioner kroner.

Målet er å legge til rette for økt passasjertrafikk på Trønderbanen og mer godstrafikk på Nordlands- og Meråkerbanen, og gjøre toget mer konkurransedyktig i forhold til vei.

- Vi bygger for morgendagen, og tar høyde for at det vil bli bruk for dobbeltspor mellom Trondheim og Stjørdal i fremtiden, sier Mogseth.

Tok hensyn til villaks

Selve brua er laget i stål i Polen og veier 950 tonn. Etter at brua møtes fra nord- og sørsida, skal brudekke av betong støpes. De første togene vil ikke gå over brua før om to år.

7,5 kilometer med pæler i betong og stål er rammet ned i elvebunnen.

- Det er viktig å bevare elveløpet. Hensynet til villaksen veier tungt, og vi har tilpasset bygginga av brua til laksens oppgang og gytemønster, forklarer Mogseth.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Jernbaneverket ble ferdig én dag tidligere enn antatt. Foto: GLEN MUSK
Her skal neste bruelement skjøtes på før det hele skyves videre over elva. Foto: GLEN MUSK
Teknisk byggeleder Sven Erik Totland er godt fornøyd med flytteprosessen. Foto: GLEN MUSK
Den nye jernbanebrua vil få en kurve i motsetning til den gamle brua.
Brua må smøres med grønnsåpe for bedre glid. Foto: GLEN MUSK
Den nye jernbanebrua skal stå ferdig i 2017. Foto: GLEN MUSK